Annons

Pandox fortsätter växa

zoom Pandox vd Anders Nissen är optimistisk när det gäller Sverige. Foto: Pandox
Pandox vd Anders Nissen är optimistisk när det gäller Sverige. Foto: Pandox
NYHETER. Pandox vd Anders Nissen räknar med fortsatt tillväxt under 2019. "Jag är optimistisk när det gäller Sverige", säger han.
Annons

Hur ser du på resultatet för första kvartalet?

– Det är fortsatt tillväxt i Pandox, vi har ökat vårt driftnetto. Det är drivet av stora förvärv i Manchester och Glasgow i fjol. Vi har också haft en god utveckling i Bryssel och Berlin. Sedan har vi en positiv effekt av påsken men det kommer att neutraliseras under andra kvartalet, säger Anders Nissen.

Finns det dåliga nyheter också?

– På den negativa sidan har det tillkommit ny kapacitet, framförallt i London Heathrow men även i Oslo och Köpenhamn. Det är fler som ska samsas om samma marknad.

Hur ser du på den svenska marknaden?

– Stockholm har haft en ganska god start. Där har det rättat till sig. Jag är optimistisk när det gäller Sverige.

Intäkten per tillgängligt rum (RevPAR) ökade med måttliga en procent i Sverige under första kvartalet. Borträknat kalendereffekten från påsken minskade RevPAR något för hotellen i Sverige och övriga Norden, enligt Pandox bedömning. Hotellen i Stockholm gick bättre än rikssnittet och där ökade RevPAR med fyra procent. Samtidigt minskade lönsamheten för hotellen i Göteborg i jämfört med samma period i fjol. Minskningen i RevPAR med fem procent hänger ihop med att första kvartalet 2018 var ovanligt starkt för Göteborgshotellen, enligt Pandox.

Hur ser era investeringsplaner ut?

– Vi har ett program på 1,2 miljarder. Det är investeringar i Bryssel, Berlin och Amsterdam men även i Sverige, bland annat Park i Stockholm och Kramer i Malmö.

Ska ni köpa fler hotell i Sverige?

– Vi har inte genomfört förvärv i Sverige på ett tag för att det varit för dyrt. Den bedömningen kvarstår. Skandinavien är dyrt internationellt.

Anders Nissen förutspår ”viss tillväxt” under resten av 2019. Samtidigt konstaterar han att att hotellkonjunkturen kommit in i en ”mognadsfas med avtagande tillväxt”. Han räknar också med att lönsamheten på vissa marknader kommer att pressas av ny hotellkapacitet.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...