Stockholm Visitors Board har blivit Visit Stockholm.
Och ska nu jobba med helt nya metoder. Tidigare samarbetade bolaget med ett antal partners i besöksnäringen. Nu skrotas det upplägget.
Vad hoppas ni uppnå?
– Vi vill lyfta Stockholms marknadsföring ytterligare en nivå och skapa fler och bättre samarbete med besöksnäringsbranschen. Målet är att bli en av Europas tio största städer med flest gästnätter och Stockholms stads mål att Stockholm ska utvecklas till Europas ledande hållbara tillväxtregion 2020, säger Visit Stockholms vd Thomas Andersson.
Varför vill ni inte längre arbeta med partnerskap?
– Vi vill samarbeta på ett annat sätt, utan att undanta delar av näringslivet, som också kan bidra till en positiv utveckling.
Stockholm ska marknadsföras med miljö, teknik, jämställdhet med mera. Hur har ni kommit fram till detta?
– Det är det Stockholm är bra på, där vi har internationellt erkännande och det är en del av den känsla som för många internationella besökare är rent av exotisk. Man besöker inte Stockholm för att vi har ett Eiffeltorn eller någon annan enskild attraktion, utan för att man vill vara en del av en känsla. Stockholm är rent vatten och ren luft, men också tech, jämställdhet, pappaledighet och människors lika värde.
Vilka marknadsföringskanaler ska ni använda?
– Vårt uppdrag är att attrahera besökare, kongresser, möten och evenemang till Stockholm. Uppdraget är att bistå besökare på plats, både digitalt och fysiskt. För att ha möjlighet att arbeta med nya uppdrag kommer vi att sluta med eller minska våra insatser inom bland annat roadtrips, möten och agenthantering.
Samarbetar ni med andra svenska regioner?
– Vi är Sveriges största besöksort och vi tror att vi kan göra mycket mer tillsammans med andra regioner som kan stärka oss och dem. Vi har en ledartröja i det avseendet och vill bidra till en positiv utveckling i hela landet, säger Thomas Andersson.