När Gröna Lund, Kolmården och Furuvik stängde grindarna efter årets Halloweenfirande kunde de räkna in omkring 290 000 besökare tillsammans. Den siffran slår alla tidigare rekord. Gröna Lund lockade uppemot 150 000 gäster, Kolmården omkring 100 000 och Furuvik över 40 000.
– Det är en stor investering att förvandla parkerna från sommarvärldar till spännande Halloween-miljöer, men det har också blivit en av våra mest uppskattade satsningar. Vi återanvänder mycket och roterar tematiseringar mellan parkerna, vilket gör det både ekonomiskt och miljömässigt hållbart, säger Joanna Hammar, vice vd för Parks and Resorts i en kommentar.
Comeback för skräckhus på Kolmården
På bara några år har Halloween gått från att vara en nykomling bland svenska traditioner till att bli en självklar del av hösten och en höjdpunkt i nöjesparkernas säsong. I år bjöd varje park på en egen tolkning av högtiden.
På Gröna Lund fylldes femkamperna och skräckområdena till brädden, medan Kolmården kombinerade familjevänliga aktiviteter och bjöd på comeback för tre skräckhus. Furuvik satsade på en blandning av barnvänligt och skrämmande med Pelle Svanslös och hans vänner, nya skräckzoner och utsålda Horror Nights.
Upplevelseparker – numera året runt
Halloween-framgången bekräftar den förflyttning som Parks and Resorts gjort de senaste åren, från säsongsbetonade sommarparker till helårsdestinationer.
– Vår styrka ligger i att varje park har sin egen karaktär. Det är fantastiskt att se hur både gäster och medarbetare har omfamnat Halloween som koncept. Det visar att upplevelseparkerna inte längre är ett sommarfenomen – vi skapar magi året runt, säger Joanna Hammar.