Annons

Pite Havsbad gjuter nytt liv i fenomenet ”beachparty”

zoom Pite Havsbads tidigare besöksrekord var när John Fogerty spelade 2006.
Pite Havsbads tidigare besöksrekord var när John Fogerty spelade 2006.
NYHETER. Trodde du att after beach var en 90-talstrend? Inte längre. Nu ska Pite Havsbads nya ägare liva upp sina årliga strandfester som under sin glansperiod brukade locka hela tolv tusen besökare. 
Annons

Pite Havsbad har arrangerat beachpartys i tio år nu. De har tidigare lockat med konserter med stora namn som John Fogerty 2006 och The Beach Boys 2009. Men nu ska nästa sommar bli något för historieböckerna. Förra året fick Pite Havsbad nya ägare och en av dem är Kristoffer Lundström. Han hoppas på att den här satsningen kommer att slå de tidigare besöksrekorden.

Hur kommer det sig att ni återigen satsar på beach party?

– Vi gör det för vår publik. Vi vill ge tillbaka till våra boende gäster och de här uppe i Norrland. Vi gör det för att vi kände av det på marknaden förra sommaren. Då var det kort om tid att hinna planera större engagemang för vi precis tagit över Pite Havsbad. Vi körde lördagar med större svenska artister som Danny Saucedo och nostalgikvällar med E-type bland annat. Det var väldigt uppskattat och folk efterfrågar det. Med minnet av tolv tusen personer på stranden 2006 när John Fogerty spelade så har vi jobbat att få till en bra artist.

Satsar på musiken

Gästerna kan vänta sig ännu mer musik i sommar. Dragplåstret för satsningen är nämligen redan klarbokad: Per Gessle.

– Vi ville ha en bred artist som lockar ung som gammal och det är så vår publik faktiskt ser ut. Jag ser inte någon starkare artist än Per Gessle på den svenska marknaden och när vi fick reda på att han skulle ut och turnera så var det väldigt enkelt för oss. Festivalerna här uppe i norr har på något sätt genomgått ett stålbad och mer eller mindre tynat bort. Stora musikfestival är inte längre musikfestivaler. De har tappat grunden med musiken och nu tar vi upp den bollen.

Vad hoppas ni att det ta ska göra för er lönsamhet?

– Naturligtvis kommer det att påverka vår försäljning men när det kommer till boende är det här under perioden i vår högsäsong då vi vanligtvis är fullbokade. Men naturligtvis kommer vi sälja mer mat och dryck. Vi hoppas att arrangemanget ska kunna slå vårt tidigare rekord 2006 med tolv tusen besökare. Det är tufft men det kan gå. Det skulle innebära cirka fem miljoner i biljettintäkter, säger Kristoffer Lundström.

Han fortsätter:

– Det kommer snarare ge till regionen. Vi kommer ha långväga gäster som kommer hit. Vi arrangerar bussar från Piteå, Skellefteå och Luleå och även från inlandet. Fler gäster och hotellanläggningar ska kunna dra nytta av det här.

Är afterbeach ett fenomen som är på väg tillbaka?

– Ja, det skulle jag säga. Vi ser ju på vår satsning i sommar. Vi har en 800 kvadratmeter takterrass alldeles bredvid hamnen där vi kört after beach dagligen på samma sätt som man kör after ski i fjällen. Det blir naturligt på Pite Havsbad. Som bäst hade vi ungefär tusen personer på partybeachen förra året och då är det väldigt naturligt att sitta där med en kall öl i handen och blicka ut över horisonten. 

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

När Amet & Partners och italienska världsaktören La Bottega slår sina påsar ihop bildas en ny jätteaktör. AMEGA LAB har som mål att omdefiniera upplevelsen av bekvämligheter