Annons

Polerad fasad ska stärka bilden av Grand som Sveriges lyxhotell

zoom Ritningarna av Grand Hôtels nya fasad har tagits fram av arkitekt<br />
 Per Kallstenius i samarbete arkitektbyrån Tengbom.<br />
 Foto: Grand Hôtel
Ritningarna av Grand Hôtels nya fasad har tagits fram av arkitekt
Per Kallstenius i samarbete arkitektbyrån Tengbom.
Foto: Grand Hôtel
NYHETER. Grand Hôtel i Stockholm får en ny fasad som ska lyfta fram husets historia och förgylla Stockholms stadsbild.
Annons

”Ståtlig” och ”inbjudande” är ord som Grand Hôtels vd Pia Djupmark använder för att beskriva den förväntade känslan av den nya fasaden.

Renoveringen ska pågå under första kvartalet nästa år, med mål för avtäckning  under senvåren. Tanken är att den nya fasaden, som blir i ljusockra, bättre ska reflektera de upplevelser som finns på insidan, bland andra den anrika Cadierbaren och den moderna Vinterträdgården.

Pia Djupmark säger att den nya fasaden ska hjälpa till att berätta Grand Hôtels historia.

– Vi hade ett behov av upprustning och putsning av den befintliga fasaden och såg det som ett perfekt tillfälle att göra en större fasadrenovering där vi skapar en fasad som återspeglar vår historia.

Hur kan uppfräschningen påverka uppfattningen om varumärket Grand Hôtel?

– Jag är övertygad om att det kommer att stärka bilden av Grand Hôtel som Sveriges främsta lyxhotell. Vår vision är att återskapa en fasad som berättar vår historia samtidigt som den harmoniserar med de omkringliggande byggnaderna.

Du har tidigare sagt att det är viktigt för Grand att ha en balans mellan sin historia och den moderna tiden vi lever i – hur är denna renovering ett stöd för det?

–Det här är ett bra sätt att hålla den balansen. Med den nya fasaden kommer huset att tydliggöra vårt arv som sträcker sig till slutet av 1800-talet, samtidigt som vårt erbjudande innanför dess väggar har allt den moderna människan kan efterfråga.

Vad är dina förväntningar – kommer ni att få fler gäster med en nyputsad fasad?

–Mina förväntningar på den här renoveringen är att låta Grand Hôtel återfå sin forna elegans. Det påverkar inte bara våra gäster utan Stockholm i stort. Vi gör en förändring i stadsbilden och det påverkar alla som passerar hotellet. Jag hoppas att både våra gäster och Stockholmarna kommer gilla den nya fasaden.

Josefine Waldenström går förbi Grand Hôtel varje dag till och från sin arbetsplats, Advokatfirman Cederquist.

– Det är en väldigt vacker byggnad som är viktig för Stockholms stadsbild. Det är bra med en renovering, det behövs en uppfräschning av fasaden, och den nya färgen passar bättre ihop med den fina KAK-byggnaden bredvid, säger hon.

Längre fram planeras även en förnyelse av entrén, ommålning av taket och en ljusinstallation som ska vara klar lagom till 2024 års 150-årsjubileum.

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

När Amet & Partners och italienska världsaktören La Bottega slår sina påsar ihop bildas en ny jätteaktör. AMEGA LAB har som mål att omdefiniera upplevelsen av bekvämligheter