Annons

Premiär för Elites stora hotellsatsning i Umeå

zoom Het hotellmarknad i Umeå. Elite är det senaste i raden att öppna.
Het hotellmarknad i Umeå. Elite är det senaste i raden att öppna.
NYHETER. Hotellmarknaden i Umeå är glödhet. Under 2014 återinvigdes Stora Hotellet och U&Me öppnade och året innan utökade nya Hotell Winn sin kapacitet. Under fredagen 1 april slås portarna upp till stadens mer omtalade hotellsatsning: Elite Hotel Mimer. 
Annons

– Nu öppnar vi äntligen efter renoveringsarbetet. Eftersom huset är ett gammalt läroverk så har många Umeåbor en personlig anknytning. De har gått i skolan här eller så var morfar rektor. Vår nya försäljningschef, Malin Brontén, gick faktiskt i gymnasiet här. Det gör att det finns ett enormt engagemang för hotellet i staden, säger Sara Johansson, hotelldirektör på Elite Hotel Mimer.

Från skolaula till festsal

Omvandlingen från hundraårigt läroverk till hotell påbörjades i september 2014 och nu i veckan lades sista handen vid detaljer i de 139 rummen. Skolans aula har byggts om till en festsal och en 400 kvadratmeter stor restaurang med glasfasad och ljusgård har skapats.

Elite Hotel Mimer är kedjans 28:e hotell och det finns flera anledningar till etableringen i Umeå. I en intervju i Västerbottens-Kuriren sa Bicky Chakraborty, Elite Hotels vd, att Umeå är ett viktigt steg i deras Norrlandssatsning.

Sara Johansson framhåller stadens stabila tillväxt.

– Vi har haft ögonen på Umeå länge. Hotellmarknaden är väldigt intressant här, antalet tillresande har ökat i en stadig takt de senaste åren. Det beror bland annat på att Umeå är en akademisk stad, därigenom blir den mindre beroende av konjunktursvängningar än en industristad. En annan anledning är den enorma tillväxten under Kulturhuvudstadsåret 2014. Då blev Umeå ett skyltfönster mot hela världen, säger hon.

Fortsatt högtryck hos hotellen

År 2016 har börjat med ett fortsatt högtryck för hotellen i Umeå. Totalt gjordes 34 302 övernattningar i januari – en ökning med 14,5 procent jämfört med januari 2015, enligt statistik från Tillväxtverket och SCB. Samtidigt har ett flertal nya hotell etablerat sig i staden och fler är på gång. Men Sara Johansson räds inte konkurrensen.

– Jag tror att vi kan tillföra något extra. Min förhoppning är att det finns tillresta och Umeåbor som tycker att vi bidrar med något nytt. Och vi kommer inte bara att etablera oss genom att ta gäster från konkurrenter, utan tillföra något som ökar tillresandet till Umeå.

Nu är det högt tryck på hotellmarknaden. Vad tror du om nästa år?

– Jag ser framför mig att Umeå fortsätter att växa, inget tyder på motsatsen. Jag hoppas att vi kan etablera oss på marknaden och bli ett självklart val för både affärsresenärer och den privata sidan, säger Sara Johansson.

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

PMS-systemet VisBook har över 1 000 kunder inom besöksnäringen i Norden och växer snabbt, inte minst i Sverige där antalet nya kunder har mer än fördubblats under de senaste två åren. En av de nya kunderna är Åhus Seasid...