Annons

Så blev Isaberg Mountain Resort en året runt-destination

zoom från 16 till 26, vilket är fantastiskt", säger vd Louise Söderlund. Foto: Isaberg Mountain Resort" />
"Utvecklingen har gjort att vi har kunnat öka antalet heltidsanställda
från 16 till 26, vilket är fantastiskt", säger vd Louise Söderlund.
Foto: Isaberg Mountain Resort
NYHETER. Med en höghöjdsbana, cykelleder och medarbetarnas engagemang, så har skidorten Isaberg Mountain Resort skapat en ny säsong – och fördubblat omsättningen.
Annons

Efter ett par år av milda vintrar visade den småländska skidorten Isaberg Mountain Resort röda siffror. För att vända utvecklingen bestämde man sig 2012 för att lägga grunden till en ny säsong. Och det gav resultat.

– Högsäsongen har historiskt varit från januari till mars, med en beläggning på 75 procent. Nu har vi nått en sommarbeläggning som är högre än de bästa vintrarna – från juni till augusti ligger det på 80 procent, säger vd Louise Söderlund.

Behövde utveckla verksamheten

För sex år sedan fick Louise Söderlund uppdraget att som nytillträdd vd utveckla verksamheten till en helårsanläggning. Steg ett var att få med sin personal så det var där hon började.

– Medarbetarna jobbar nära gästerna och vet vad som lockar dem. Så vi hade möten och realiserade deras idéer, exempelvis om en militär hinderbana.

Första aktiviteten – en höghöjdsbana

Redan från start låg sort fokus på vad för typ av aktiviteter som skulle locka fler gäster under sommarsäsongen. Först ut blev bygget av en höghöjdsbana där man klättrar 15 meter uppe bland träden i olika banor.

– Banan har varit en succé, första året hade vi 4000 klättrare och i år landade det på det tredubbla.

Genom att undersöka den europeiska turistmarknaden såg man att mountainbiketrenden vuxit. Och då föddes idén att använda vandringslederna på ett nytt sätt.

– Vi märkte ut lederna som cykelleder och började hyra ut cyklar. I dag har vi en hel organisation inom cykling där vi erbjuder det vi traditionellt haft inom skidåkning, som service och kurser. Vi når den här målgruppen via olika cykel-event.

Olika gäster med olika behov

Vinter- och sommargästerna skiljer sig åt, fortsätter hon. Förutom att de vintertid främst består av danskar och under sommaren av svenskar, så har de olika behov.

– Skidgästerna fokuserar på backen och sedan myser de i stugan. Sommargästerna utnyttjar alla våra aktiviteter. Generellt blir gästerna också mer bekväma och köper till frukost. Och för att matcha deras behov vill vi bygga ett hotell inom en treårsperiod.

Vad har varit svårast under förändringsarbetet?

– Att vara uthållig, för resultatet kommer inte direkt. Det krävs att man byggt en ekonomisk- och resursmässig buffert.

Hur mycket har ni investerat i utvecklingen av orten?

– Vi ligger på cirka 10 miljoner kronor årligen, här ingår en totalrenovering av 70 stugor. Nästa år växlar vi upp till 30 miljoner kronor, bland annat genom att bygga en rodelbana.

Fördubblat omsättningen

Satsningarna har resulterat i svarta siffror för Isaberg Mountain Resort – omsättningen har ökat dramatiskt.

– Vi har mer än fördubblat omsättningen de senaste sex åren, från 31 miljoner kronor till 67 miljoner. Dessutom har vi kunnat öka antalet heltidsanställda från 16 till 26, det känns fantastiskt, säger Louise Söderlund.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...