Svenska och utländska turister spenderade nära 300 miljarder under 2016, vilket är en ny rekordnivå. Framförallt är det turismen från utlandet som ökat. De kinesiska besökarna stod för hela 25 procent fler övernattningar i fjol.
– Fantastiskt positivt, säger näringsminister Mikael Damberg.
– Det visar att det var rätt att vi valde att fokusera på export och marknadsföring av Sverige utomlands.
Kina fortsatt stark marknad
Kina är ett av de länder där Sverige intensifierat marknadsföringen. Ett annat är Indien där besökssiffrorna istället dalade.
– I år räknar vi med att Indien kommer att ta fart, säger näringsminister och pekar på att Air India startat en ny direktlinje till Arlanda.
Uppsvinget för turismen framgår av en rapport från Tillväxtverket. Bland de faktorer som hämmar turistbranschen finns byråkrati och krångliga regler, enligt rapporten.
Enligt Mikael Damberg pågår ett arbete med att förenkla reglerna. Bland annat införs möjligheten att starta restauranger digitalt.
– Vi har också tillsatt en utredning för en sammanhållen politik för besöksnäringen, säger han.
Går en ökad långväga turism att förena med hållbarhet?
– Sverige måste planera långsiktigt, säger han och pekar på turistmål som Paris och Island där man haft svår att hantera den stora turistströmmen.
Han konstaterar att flyg är den enda möjlighet för resenärer från exempelvis Indien att ta sig till Sverige.
– Vi kommer att behöva fler direktflyg, vilket är mer miljövänligt.
Östling: ”Sverige kan satsa mer”
Visitas vd Eva Östling anser att regeringen skulle kunna gör ännu mer för att få fart på den utländska turismen.
– Sverige har 1,4 utländska gästnätter per capita. I Norge är motsvarande siffra 1,9 och i Danmark är den 2,0. Om Sverige skulle satsa lika mycket på att attrahera turister som våra grannländer skulle vårt exportvärde kunna vara 30 procent högre än idag. Det är omkring 30 miljarder kronor vi pratar om, säger hon.