Annons

Så hålls trängseln borta på Stureplan

zoom Martin Elfström, vd för Sturecompagniet som är en del av Stureplansgruppen. Foto: Stureplansgruppen
Martin Elfström, vd för Sturecompagniet som är en del av Stureplansgruppen. Foto: Stureplansgruppen
NYHETER. Flera av de största nattklubbarna kring Stureplan har satsat hårt för att minimera trängseln. Sturecompagniet och Spybar har bland annat byggts om så att bardiskar försvunnit och gästantalet har krympts till drygt en femtedel.
Annons

Sturecompagniet och Spybar har hållt stängt i sex månader i väntan på att 50-reglerna skulle mjukas upp för nattklubbar, vilket skedde den 8 oktober. Stefan Lundin, chefsjurist hos Visita förklarar de nya reglerna:

– Nattklubbarna kan hålla öppet precis som andra serveringsställen, så länge de följer de regler som finns i lagen om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen och Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd till den lagen. Det finns sedan den 8 oktober inte heller någon generell begränsning till högst 50 personer på dansgolven.

Inför regellättnaden satsade Sturecompagniet och Spybar hårt på att ställa om så att det inte uppstår någon trängsel i deras nattklubbar.

–Vi har bland annat byggt om; barerna har rivits och det har byggts glest placerade bås där gästerna endast får vara med det sällskap som man kommer med, förklarar Martin Elfström, vd för Sturecompagniet som är en del av Stureplansgruppen.

Maxtaket är sänkt till en femtedel

Antalet besökare har reducerats kraftigt på deras nattklubbar och nu ligger maxantalet på endast en femtedel av det normala taket. Exempelvis på Spy Bar tillåts därmed endast 90 besökare istället för de vanliga 450.

– Vi har även tagit bort gästlistan och välkomnar endast de med bordsbokning.

Det har på senare tiden skrivits flitigt i bland annat kvällspressen om påstådd trängsel, men varken Spybar eller Sturecompagniet har fått några anmärkningar från någon tillsynsmyndighet och Martin Elfström menar att Sturecompagniet och Spybar har rigorösa förhållningsregler.

– Vi har en konkret handlingsplan och håller extra möten med personalen så att de förstår det nya regelverket. För varje sällskap går personalen igenom reglerna som gäller för kvällen, då det för många gäster är oklart vad de får och inte får göra. Vi har även en tydlig uppmärkt entré där vi aktivt jobbar med att hålla sällskapen på avstånd om flera anländer samtidigt. Och inne i lokalerna har vi personal som hela tiden är aktiva ute på golvet och om de ser att två sällskap kan mötas så agerar de direkt, säger han.

Reglerna som gäller

Detta innebär bland annat att trängsel ska undvikas och att gästerna måste sitta ned vid ett bord eller en bardisk med mat och dryck. Det är dock tillåtet att gästerna hämtar mat och dryck vid en disk, en buffé eller liknande om det kan ske utan trängsel. Gästerna ska erbjudas möjlighet att tvätta händerna med tvål och vatten eller handsprit. Såväl gästerna som personalen ska informeras om hur de kan minska risken för smittspridning och gäster bör kunna hålla minst en meters avstånd till andra sällskap.

– Vi gör allt för att följa de nya lagarna och FHM:s rekommendationer för att undvika trängsel, säger Martin Elfström.

Känner sig bortglömda

För Sturecompagniet och Spybar innebär det låga maxantalet gäster fortsatt förlust.

– Vi har ju haft stängt i sex månader och har fortsatt förlust efter två veckors öppet med restriktionerna. Så vi kommer att utvärdera efter fyra helger om vi ens ska hålla öppet. Sturecompagniet gör miljonförluster varje månad och tappar i år minst 30 miljoner kronor mot föregående år i resultat, säger Martin Elfström.

Han tillägger att det blir som att nattklubbarna i Sverige har ett indirekt näringsförbud i och med de hårda restriktionerna.

– Vår sektor är tillsammans med nöjesparker hårdast drabbade inom besöksnäringen, men det talas inte om oss och vi känner stor frustration. Ska Stockholm bibehålla sin attraktion som destination efter pandemin måste det även finnas barer och nattklubbar kvar. Så vi efterlyser ett förlängt omställningsstöd – för det är väldigt tufft ekonomiskt, säger Martin Elfström.

Så får du mer tid över till dina gäster

Så får du mer tid över till dina gäster

Med Picasso Digital får hotell och konferensanläggningar digitala tjänster för bokning, incheckning och betalning så att du kan lägga mer fokus på det som är allra viktigast i verksamheten – nämligen dina gäster...