Annons

Så ser framtidens restaurang ut

zoom Framtidens mat. Tomas Sjögren, Årets Kock 2015, och Sara Hultberg, Årets Konditor 2014 har varit delaktiga i Kockrapporten.
Framtidens mat. Tomas Sjögren, Årets Kock 2015, och Sara Hultberg, Årets Konditor 2014 har varit delaktiga i Kockrapporten.
NYHETER. Morgondagens matgäster har fått spåna om hur vi vill äta i framtiden. Generation Z vill gå på sociala restauranger, äta hållbart och beställa individanpassad mat. Det framkom under torsdagen då Arla presenterade sin Kockrapporten i samband med Årets Kock.
Annons

Generation Z utgörs i Sverige av över en miljon och är födda mellan 1995 och 2010. De har växt upp i en tid där internet alltid funnits. Det avspeglas i Kockrapporten där man tagit hjälp av gymnasielever för att nå deras visioner om framtiden ätande.

De är medvetna restauranggäster

– Dagens tonåringar är morgondagens matgäster. Utifrån deras digitala närvaro och förmåga att själva snabbt söka kunskap kommer de bli både krävande och medvetna restauranggäster. Kockrapporten är ett sätt för oss att blicka in i kristallkulan och hjälpa branschen att säkra en framtid full av spännande innovationer och smaker, säger Inger Myresten, marknadschef på Arla Foodservice. 

Tillsammans med Tomas Sjögren, Årets Kock 2015, och Sara Hultberg, Årets Konditor 2014, mathistorikern Richard Tellström har man kokat ner rapportens resultat till uttrycket social egologi.

Individen behov viktigt

Framtiden restauranggäster vill kunna hitta likasinnade i samma lokal, och kanske kommer man att äta mer interagerat – som en slags dejting-app. Individens behov lyser allt tydligare, på samma sätt som allergier eller vegansk preferens fått mer spelrum på menyer de senaste åren.

– Gästerna vill poängtera sin individualitet och när de äter i grupp på restaurang blir det i form av ett ”parallell-ätande”. De ber om att få maten lagad på olika sätt utifrån sina preferenser. På så vis kan de också understryka att de är medvetna om råvaror och tillagningssätt, säger Richard Tellström, måltidsforskare.

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

När Amet & Partners och italienska världsaktören La Bottega slår sina påsar ihop bildas en ny jätteaktör. AMEGA LAB har som mål att omdefiniera upplevelsen av bekvämligheter