Annons

Så ska ”Fredagar på Farellis” rädda Göteborgs besöksnäring

zoom Visita Västras ordförande Eva Dunér.
Visita Västras ordförande Eva Dunér.
NYHETER. Ökad förståelse bland politiker och kommun om den akuta situation Göteborgs besöksnäring befinner sig och en förhoppning om framtida samarbete parterna emellan. Det är syftet med “Fredagar på Farellis” där bransch och politiker träffats varje fredag under våren.
Annons

– Intresset har varit jättestort. Och det både från politiker inom kommunen och riksdagen. På grund av restriktioner har vi inte alltid kunnat ta in alla i lokalen, men vi har varit uppemot tjugo på plats varje vecka och minst lika många på Teams, säger  Visita Västras ordförande Eva Dunér om initiativet som startades av Lalle Morberg, ägaren av restaurang Joe Farelli’s på Kungsportsavenyn, tillsammans med Visita Västra och Göteborgs Citysamverkan. 

Under mötena som började i februari har akuta frågor som drabbat besöksnäringen till följd av pandemin diskuterats – som vad konsekvenserna av aktuella förbud innebär för såväl näringsidkare som gäster. Exempelvis faktumet att alla krogbesökare samlas i grupper på Avenyn klockan 20.30 – för att sedan ta trängas på samma spårvagnar hem eller på olika efterfester. 

– Alla har självklart haft minskad smittspridningen som prio, men vissa lösningar har kanske inte varit de mest effektiva. Sådana här iakttagelser från oss i branschen har blivit som aha-upplevelser för många politiker. Som de sedan har kunnat ta med sig till riksdagsnivå.

Minskade avgifter ett resultat

Snabbare handläggning av kommunala tillstånd och minskade avgifter för uteserveringar och serveringstillstånd är några av effekterna av fredagsmötena där alla partier varit representerade. En utmaning har dock varit att hålla de pågående diskussionerna icke-partipolitiska. 

– Mötena ska inte vara någon partipolitisk arena där parter tjafsar med varandra. Idén är att vi går ihop och gör allt för att rädda besöksnäringen, säger Eva Dunér. 

Att läget kring pandemin nu ser ljusare ut innebär inte att mötena avslutas. Efter ett sommaruppehåll hoppas man fortsätta att diskutera sådant som rör branschen. Exempelvis frågor besöksnäringen som en bransch för många unga – en grupp där arbetslösheten ökar. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...