Annons

Så ska Scandic minska sitt matsvinn med AI

zoom Scandic tittar på artificiell intelligens, AI, för att hitta lösningar på matsvinnet. Foto: Colourbox/Scandic
Scandic tittar på artificiell intelligens, AI, för att hitta lösningar på matsvinnet. Foto: Colourbox/Scandic
NYHETER. Scandic tar krafttag mot matsvinnet och väljer smart teknik för att lösa problemet. ”När medarbetarna lägger kraft och energi på detta sker stora förändringar”, säger Thomas Fankl, mat- och dryckeschef på Scandic Sverige.
Annons

Hanteringen av matsvinn är en växande fråga, och allt fler företag inom besöksnäringen ser över hur de kan jobba med att minska svinnet. Scandic tittar på artificiell intelligens, AI, för att hitta lösningar.

– Några pilothotell i Sverige och Norden testar just nu ett system som kan visa oss exakt var vi ska sätta in åtgärder, säger Thomas Fankl, mat- och dryckeschef på Scandic Sverige.

Samlar in viktig information

AI-systemet består av en våg kopplad till en dataskärm. Systemet kan identifiera vilken råvara som slängts, vilket pris den råvaran har samt visar om svinnet kommer från gästens tallrik eller från produktionen.

Ett av pilothotellen, Scandic Sollentuna, har som mål att reducera svinnet med 30 procent. I dag slängs ungefär 70 kilo matavfall dagligen. Thomas Fankl menar att en beteendeförändring hos medarbetarna är helt avgörande för att satsningen ska bli lyckad.

– Det är medarbetarna som gör den stora skillnaden. När de lägger kraft och energi på detta sker stora förändringar, säger han.

Äggröran var boven

Systemet kunde snabbt identifiera en stor matsvinnsbov på pilothotellen – frukostbuffén. Äggröran hamnade ofta i papperskorgen, men med hjälp av informationen från systemet var det enkelt att lösa det problemet.

– Längre fram på dagen kommer det inte lika många gäster till frukostbuffén. Då kan vi minska produktionen av äggröra och på så vis förhindra att maten slängs, förklarar Thomas Fankl.

Drinkar räddade matsvinn

Scandics olika insatser för att minska matsvinn har tagits emot väl bland gästerna.

– Vi gjorde en satsning i somras där vi tog till vara på råvaror som annars skulle slängts och gjorde drinkar. Nu när sommaren är slut har flera frågat var de drinkarna tagit vägen. Det finns ett stort intresse för hållbarhet bland våra gäster, säger Thomas Fankl.

Vill se gemensamma krafttag

 Systemet kommer testas under en period på pilothotellen, sedan ska man utvärdera om det kan införas på alla 230 hotell inom koncernen.

– I framtiden kommer det inte vara en fråga om vi ska jobba mer med att reducera matsvinnet, utan på vilket sätt. Nu testar vi detta och ser om det är rätt metod, säger Thomas Fankl och tillägger:

– Men det kan inte bara ligga på oss operatörer, utan jag vill se samarbete och gemensamma krafttag. Tar vi ett stort grepp tillsammans med kommuner och våra leverantörer kan vi göra stor skillnad.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...