Annons

Så ska Skåne bli bättre på evenemang efter pandemin

zoom Sofie Broomé på Tourism in Skåne tror att strategihjälpen kommer <br />
att ge viktiga ringar på vattnet.  Foto: Tourism in Skåne
Sofie Broomé på Tourism in Skåne tror att strategihjälpen kommer
att ge viktiga ringar på vattnet.
 Foto: Tourism in Skåne
NYHETER: Skånes evenemangsarrangörer inom mat och dryck som drabbats av krisen har fått experthjälp av regionens destinationsbolag för att kunna forma mer långsiktiga strategier.
Annons

Många planer har fått ställas in eller skjutas på framtiden för Skånes evenemangsarrangörer. Destinationsbolaget Tourism in Skåne ville hjälpa företagen och gav tre av dem en särskild möjlighet att få experthjälp med att ta fram strategier som fungerar även i det ”nya normala”.

Satsningen gjordes inom ramen för projektet The Gastrolution of Skåne som startades 2018 och syftar som till att sätta Skåne på den gastronomiska världskartan genom sina mat- och dryckesevenemang. De tre evenemangsarrangörerna som deltagit är Skånes Dryckesproducenter, Skånska drycker och Skånes Matfestival.

 Hur uppkom idén om att bidra med strategihjälp?

 – Under 2020 hade vi regelbunden kontakt med arrangörerna som deltar i projektet The Gastrolution of Skåne för att fånga upp vilka behov som uppkommit under pandemin, och då var det flera som lyfte behovet av att skapa nya strategier för sina evenemang. Många har traditionellt sett haft ett stort fokus på genomförandet här och nu, men saknat en mer långsiktig plan, säger Sofie Broomé projektledare för The Gastrolution of Skåne på Tourism in Skåne och fortsätter:

– Därför initierade vi den här satsningen där tre arrangörer valdes ut genom en ansökningsprocess för att få jobba vidare med dessa frågor.

Konsultbolagen som fick uppdraget är specialister på affärsutveckling och har även erfarenhet av evenemang.

– Evenemang skiljer sig väldigt mycket från verksamheter som bedrivs året runt och har helt andra förutsättningar, och detta behövde konsulterna ha förståelse för.

I arbetet har evenemangsarrangörerna deltagit i workshops där de fått verktyg för att jobba mer målinriktat och långsiktigt. De har fått tänka till kring frågor som ”varför finns vi egentligen?” och ”hur kan vi långsiktigt skapa ett värde för våra besökare?”

Ni pratar om strategier för att förbereda sig för det ”nya normala”, hur tror ni att det nya normala kommer se ut?

– Behovet av att mötas och uppleva kommer att kvarstå, det tror jag att alla är överens om. En spaning som vi har gjort är att det troligtvis kommer genomföras fler paraplyevenemang framöver. Ett exempel kan vara en dryckesfestival som pågår under två veckor istället för en helg och på flera platser runt om i Skåne, där det även kan finnas någon typ av digitalt program parallellt för att fånga upp fler målgrupper.

Vad blir nästa steg?

– Tanken är att de tre arrangörerna ska få dela med sig av sina lärdomar till sina branschkollegor i The Gastrolution of Skåne. Planen är också att konsulterna ska ha en miniworkshop för att trigga igång det långsiktiga tänket hos fler aktörer i vår region.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...