Annons

Så ska skidanläggningarna toppa fjolårets rekordsäsong

zoom Samtliga skidanläggningar som Besöksliv har pratat med<br />
 ser fram emot ännu en stark säsong. Foto: Pressbild
Samtliga skidanläggningar som Besöksliv har pratat med
ser fram emot ännu en stark säsong.
Foto: Pressbild
NYHETER. Med hotellsatsningar, nya nedfarter och investeringar i större liftsystem vill svenska skidanläggningar dra besökare till fjälltopparna kommande vintersäsong.
Annons

Den snörika vintern 2017/2018 gav bra resultat för landets skidanläggningar. Totalt såldes liftkort för 1,7 miljarder kronor, en ökning med 16 procent jämfört med föregående år. Och anläggningarna fortsätter att investera och vässa sina erbjudanden för hålla nivåerna även under denna säsong.

Börsnoterade Skistar som driver anläggningar bland annat i Sälen, Åre, Trysil, Hemsedal och Vemdalen, presenterar flera nyheter, men Hundfjället är där det stora händer.

– Där lanserar vi den nya expressliften West Express, en åttastolslift med uppvärmda lädersäten och vindhuvor, säger Skistars vd Mats Årjes.

Investerat 350 miljoner

Skistar har under året investerat 350 miljoner kronor i sina anläggningar. Utöver Hundfjället satsas det på utvecklade barnområden med fler backar och barnliftar i både Trysil, Hemsedal och Vemdalen.

Mats Årjes ser positivt på den kommande säsongen.

– Jag kan inte ge några siffror innan vårt bokslut. Men bokningsläget ser mycket bra ut, beroende på våra satsningar och att det är en gynnsam säsong vad gäller placeringen av jul och nyår.

Barnsatsningar i Stöten

I Stöten utvecklar man skidområdet med två nya liftar och ett rullband i barnområdet. Och till jul slår man rekord med en ny öppning när man bygger Sälens längsta nedfart på 3060 meter.

Stötens läge, som den nordligaste skidanläggningen i Sälenfjällen, kräver att besökarna övernattar. Därför investerar man också i nya boenden.

– Huvudnyheten är vår mountain lodge, med 26 dubbelrum och en restaurang med plats för 220 matgäster, säger Stötens vd Johan Thorn.

Inför säsongen tillförs destinationen totalt 800 nya bäddar, i form av stugor och lägenhetsboenden.

Väntar ökning med 20 procent

Totalt har man investerat 280 miljoner kronor i anläggningen, vilket avspeglar sig i beläggningen, menar Johan Thorn.

– I fjol ökade vi beläggningen med 20 procent och nu kommer den att växa med ytterligare 20 procent, säger han.

Anders Kjällström är vd för Branäsgruppen, som äger anläggningarna Branäs, Kungsberget, Vallåsen och Ulricehamn samt Storstenshöjden och Tolvmannabacken. Han ser satsningar i snösäkerhet som särskilt viktiga.

– Gästerna kommer för skidåkning och det är därför vi satsar på snön. Nya snöfabriker och sparad snö gör att vi kan öppna första december i Kungsberget och Vallåsen, det är två veckor tidigare än ifjol.

I Branäs öppnar säsongen med en ny shop och livsmedelsbutik, ett kafé och en värmestuga. Här byggs även ett nytt barnområde, med nedfart, åkband och lift.

– Intill barnområdet utökar vi med 500 bäddar i 72 lägenheter. Totalt kommer vi att ha 800 nya bäddar inför säsongen.

Större Nintendo-land

På Kungsbergets topp byggs en grillplats med flera grillstugor. Man bygger också ut Nintendo-land, en stig som går förbi Nintendo-figurer. Den satsningen sker på samtliga av Branäsgruppens anläggningar.

Den totala investeringen beräknas landa på 230 miljoner kronor.

Hur ser er prognos ut för den kommande säsongen?

– Vi har cirka 16 procent bättre bokat i Branäs än ifjol vid samma tid. Och Kungsberget ligger hela 27 procent högre.

Även Bo Funke, vd för Romme Alpin, lyfter satsningar på skidåkning.

– Vi bygger en ny expresslift som kan köra 3200 personer i timmen. Bakgrunden är att vi byggt ett nytt skidområde, med två svarta nedfarter.

Man investerar också i ett nytt snösystem, med hundra nya snökanoner.

– Vi är helt inriktade på skidåkning och då gäller det att ha mycket snö, så vi lägger en meters snölager i alla nedfarter.

Hur mycket investerar ni inför säsongen?

– 70 miljoner kronor. Vi vågar satsa eftersom vi ser att fler fokuserar på weekendresor, och vi ligger ju bara 2,5 timmar från vår marknad i Mälardalen.

Baserat på det, hur ser prognosen ut inför säsongen?

– Förra året ökade omsättningen med 18 miljoner kronor till 90 miljoner. I år tror jag att vi landar på ungefär samma siffra.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...