Annons

Samarbete ska halvera matsvinnet

zoom Matsvinn är en högt prioriterad fråga för Sodexo, <br />
säger Anna Burholm på Sodexo Sverige. Foto: IVL Svenska Miljöinstitutet, Sodexo
Matsvinn är en högt prioriterad fråga för Sodexo,
säger Anna Burholm på Sodexo Sverige.
Foto: IVL Svenska Miljöinstitutet, Sodexo
NYHETER. En ny överenskommelse signerad av flera livsmedelsaktörer ska minska det globala matsvinnet med minst 50 procent 2030.
Annons

Varje år uppstår över 1,3 miljoner ton matavfall i Sverige, motsvarande 133 kilo per person. Syftet med överenskommelsen mellan ett antal livsmedelsaktörer, däribland Visita, är att minska matsvinnet i hela livsmedelskedjan och halvera mängden fram till 2030.

– Mycket av matsvinnet uppstår i glappet mellan de olika leden i livsmedelskedjan. Genom överenskommelser kan vi samla aktörer från hela kedjan, från produktion till handel, och minska matsvinnet från alla håll, säger Tova Andersson, projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Genom mätningar får de deltagande företagen koll på hur mycket matavfall deras verksamheter genererar och kan på så sätt bidra med förbättrande åtgärder. Överenskommelsen innebär också en möjlighet till nära samarbete med andra aktörer i branschen, berörda myndigheter och departement.

– Vi är mycket positiva till en frivillig överenskommelse. Visita kommer att bidra till att även våra mindre medlemmar får del av gemensamma mätmetoder och verktyg för minskat matsvinn, säger Anna Hag, näringspolitisk expert på Visita.

Bland de anslutna stora företagen märks Sodexo, som redan tidigare anslutit sig till det globala målet att minska matsvinnet med 50 procent till 2025. Det finns även ett kortsiktigt mål i Norden på att varje portion endast får generera 50 gram matsvinn.

– Vi har valt att gå med i den frivilliga överenskommelsen, därför att matsvinn är en högt prioriterad fråga hos oss. Vi har arbetat med frågan i flera år, men är intresserade av vad ett samarbete kan ge oss och övriga projektdeltagare, säger Anna Burholm, HSE-chef Sodexo Sverige.

Även för Compass group är matsvinnsfrågan prioriterad sedan flera år tillbaka, med målsättningen att år 2021 ha minskat matsvinnet med 25 procent, jämfört med 2018.

– Den är en komplex fråga, så vi tror verkligen på samverkan. Vi ser fram emot att dela med oss kring hur vi arbetar och att lära oss av andra. Ambitionen är också att hitta ett facit på hur vi tillsammans kan tackla utmaningen, säger Annika Skogvik, Hållbarhetsansvarig Compass group.

Lanseringen skedde under torsdagen på regeringskansliet, där landsbygdsministern Jennie Nilsson samt representanter från berörda myndigheter och livsmedelsföretag deltog.

– Erfarenheterna från andra länder som har infört detta är väldigt positiva. Frivilliga överenskommelser är mer flexibla än lagstiftning. Med gemensamma insatser kan vi åstadkomma stora förbättringar, både resursmässigt, ekonomiskt och för miljön, säger IVL:s Tova Andersson.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...