Annons

Samarbeten byggde halländskt vildmarksparadis

zoom Sju företag har tillsammans byggt upp Destination Simlångsdalen. Foto: Destination Simlångsdalen
Sju företag har tillsammans byggt upp Destination Simlångsdalen. Foto: Destination Simlångsdalen
NYHETER. Etapp ett är i mål för Simlångsdalen – ett halländskt vildmarksparadis med vandringsleder, fiske och sevärdheter. I år lockade destinationen 38 000 besökare, dubbelt så många som i fjol.
Annons

Åtta år har det tagit från ansökan om EU-medel till målgång av första etappen i utvecklingen av Destination Simlångsdalen i Halland. I helgen fick initiativtagarna ta emot en utmärkelse för sitt enträgna arbete – och samarbete.

– Det känns helt otroligt, det går inte att beskriva. Det har varit blod, svett och tårar, och äntligen har vi nått mål av första etappen. Detta var verkligen en bekräftelse på det arbete vi har lagt ned, säger initiativtagaren Lotta Eriksson som också driver Tallhöjden hotell och värdshus.

EU-projektet har byggt på att utveckla ett vandringsdistrikt runt naturreservatet och vattenfallet Danska Fall i Halland. Man har lagt ned år på att bygga om, rusta upp och återskapa ett helt nät av vandringsleder i olika längder och för olika turer, byggt grillkåtor, utvecklat fiske- och båtaktiviteter, och lyft fram tillgången till de många naturreservat som ligger i anslutning.

Det tog två år att få projektet godkänt av EU och sedan sex år att bygga. Vad har varit drivkraften i detta?

– Att vi har flera andra besöksmål i Simlångsdalen, och att genom att skapa ett vildmarksdistrikt med leder så skulle ett hotell, en stugby, eller en yogasal få betydligt fler besökare. Med fler aktiviteter och sevärdheter i området kan besöksnäringen på landsbygden leva kunna erbjuda fler arbetstillfällen, det har varit drivkraften, säger Lotta Eriksson.

Antalet besökare till Danska fall har i år uppgått till 38 000, mer än dubbelt så många som 2018.

 Vad beror tillströmningen på?

– Att vår marknadsföring har legat rätt i tiden med danskarna, med den svenska valutan. Vi har enormt mycket danska, tyska och holländska turister och vi har lyckats få in export till Danmark där vi marknadsför oss med vårt levande naturreservat.

Lotta Erikssons Tallhöjden Hotell och restaurang, Vinnalts stugby och ett nytt bed & breakfast är de boendealternativ som finns, och som har fått rejäl draghjälp av vildmarksdestinationen

– Mellan april och september är alla boenden i princip fulla. Jag ligger på en 70-procentig beläggning på helåret, innan vi började låg den på runt 20 procent.

 Samarbete avgörande

– Det har varit väldigt givande att vi har haft tålamod att skapa nätverk och hjälpt varandra. Vi är ju sju företag som gjort detta tillsammans, men det hade aldrig gått utan övriga samarbeten.

– Vi sju har varit spindeln i nätet, men mängder av andra runtomkring har hjälpt oss, som samhällsföreningen och idrottsföreningen.

Vad har varit svårast?

– Att hitta mark- och stugägare har tagit mycket tid. Sedan har det varit krångligt med allt pappersarbete för att få EU-bidrag. Men det har varit värt det, tack vare alla som har samarbetat och hjälpt till.

De företag som ingår i projektet är Tallhöjdens Hotell & Restaurang, Vinnalts Event & stugby, Paulsson Paleo, Hontas Design, Bernström Ekonomi, Simlångsdalens Sport fiskeklubb och Breared Brewery.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...