Annons

Sista stora sommarevenemanget ställs in i Göteborg

zoom Ännu ett evenemang ställs in i Göteborg. Foto: Colourbox
Ännu ett evenemang ställs in i Göteborg. Foto: Colourbox
NYHETER. När Folkhälsomyndigheten inte kunde lämna besked om sommarresandet på onsdagen hade Göteborg inget annat val än att ställa in festivalen Göteborgs Kulturkalas som årligen lockar 1–1,5 miljoner besökare. ”Vi har levt på hoppet”, säger Magnus Hallberg på Göteborg & Co.
Annons

Gothia Cup, Partille Cup, Way out West och inte mindre än sju Håkan Hellström-konserter. Göteborg hade en fullspäckad eventsommar att se fram emot. När Göteborg & Co idag meddelade att man ställer in Göteborgs Kulturkalas var det det sista stora evenemang att ge upp hoppet om sommaren 2020.

– Vi var lovade en inriktning idag från Folkhälsomyndigheten om hur sommarresandet kommer att se ut, men nu kom inte det, vilket vi tolkar vi som att de rekommendationer som finns ligger kvar, och då ser vi ingen möjlighet att genomföra Kulturkalaset som planerat, säger Magnus Hallberg, evenemangsansvarig på Göteborg & Co.

Kunde ni inte vänta till fredag?

– Vi har redan passerat gränsen för när vi måste ta ett beslut, det handlar om avtal med samarbetspartner, leverantörer och artister. Det är en festival som har mellan 1 och 1,5 miljoner besökare så det krävs mycket planering. Vi har uppåt tusen programpunkter så det går inte att ställa om så fort.

Göteborgs Kulturkalas är i första hand en festival för göteborgarna, och för att kompensera förlusten planerar Göteborg & Co att i stället anordna en kulturhelg i samband med julen.

Göteborgs Kulturkalas skulle ha hållits den 11 – 16 augusti. In i det längsta har arbetet pågått med programmet för att avvakta om det kunde ha blivit möjligt att genomföra.

– Jag tror att vi är de sista som ställer in, anledningen till att vi inte har gjort det tidigare är att vi har levt på hoppet.

Hur känns det?

– Vi såg fram emot världens bästa sommar så det är förstås fruktansvärt tråkigt för oss som jobbar med detta, för alla andra som skulle arrangerat, och inte minst för alla besökare.

Hur tänker ni nu, vad ska evenemangsstaden Göteborg erbjuda sommargästerna nu?

– Det vi vet är att många vill vara ute i naturen och att många kommer att välja att semestra i sitt närområde. Så vi kommer att marknadsföra Göteborg mot denna målgrupp och lyfta fram allt som finns att ta del av i form av natur, skärgård och andra utflyktsmål, säger Magnus Hallberg.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...