Annons

Skara Sommarland öppnar försiktigt portarna i juni

zoom Skara sommarlands vd Janne Nilsson. FOTO: Pressbild
Skara sommarlands vd Janne Nilsson. FOTO: Pressbild
NYHETER. Den 5 juni är det premiär för Skara Sommarland. Pandemin satte stopp för en hel sommarsäsong ifjol, men en öppen dialog och fokus på säkerhetsåtgärder är man nu redo för en omsorgsfull omstart.
Annons

Vd Janne Nilsson minns tillbaka på en bisarr verklighet ifjol, när parken fick stänga ner helt.

– Jag förstår att det var problematiskt att sålla ut vilka som kunde ha öppet, men det var konstigt att verksamheter nära varandra fick så olika besked. Men samtalet har blivit bättre mellan alla och reglerna gör att vi nu kan ha öppet.

Vilka anpassningar har ni gjort för att kunna öppna säkert i linje med restriktionerna?

– Vi har en så kallad omsorgsfull öppning och gör egentligen precis som många andra verksamheter, det vill säga att besökare måste förboka biljetter, vi har slottider för besökare, det är förbokning på attraktionerna för att undvika köer och vi har värdar för att slippa matköer. Det finns ett program med 20 punkter som vi hanterar för att behålla säkerheten. Vi börjar med att ta emot 3 000 personer de första dagarna och släpper in fler allt eftersom. Till högsäsong kan vi ta emot runt 6 000 besökare.

Hur tror du att pandemiåret har påverkat intresset för Skara Sommarland?

– Kortsiktigt tror jag att intressenivån kommer att vara högre, men på lång sikt kommer vi få se en förändring hos besökarna i den bemärkelsen att vissa kommer att tänka en gång extra innan de planerar ett besök. Antalet besökare kanske inte minskar, men det kommer att vara en annan spridning över säsong.

Vad kan besökarna se extra fram emot i år?

– Åkattraktionen Snake som fanns på Gröna Lund 2019 kommer till oss nu och badområdet Lagunen, där vi gjort kopior av våra stora attraktioner anpassade till de yngsta, kommer också uppskattas. Sen har vi de nya padelbanorna, som är de första utebanorna här i Skara. Padel är en familjesport så många familjer kan spela tillsammans och det ökar attraktionen till campingen.

Philips MediaSuite  – Nu med Netflix och Chromecast built-in

Philips MediaSuite – Nu med Netflix och Chromecast built-in

Enkel för gästerna att använda och kostnadseffektiv för hotellen. Philips MediaSuite är marknadens mest kompletta TV för hotell och professionella verksamheter