Annons

Skärpning kockar och krögare! Sluta kritisera skolan – och bidra till bättring

zoom Fått nog på trist attityd. Kersti Wittén, yrkeslärare på Sågbäcksgymnasiet, och Anna Hoffsten, rektor på Stockholms hotell- och restaurangskola tycker kockar ska samarbeta med skolorna istället för att kritisera.
Fått nog på trist attityd. Kersti Wittén, yrkeslärare på Sågbäcksgymnasiet, och Anna Hoffsten, rektor på Stockholms hotell- och restaurangskola tycker kockar ska samarbeta med skolorna istället för att kritisera.
DEBATT. Restaurangutbildningarna på gymnasienivå får utstå mycket kritik i media. Men en lärare och en rektor mer kändiskockar och krögare att tänka om. Det upprör en lärare och en rektor som tycker att branschen borde samarbeta mer med lärosätena för att tillsammans locka fler studenter.
Annons

Vi tar del av debatten kring utbildningen och vill nu ge vår syn utifrån skolans perspektiv eftersom vi jobbar med Restaurang- och livsmedelsprogrammet (RL) på gymnasiet. 

Ofta ser vi tyvärr att kända kockar och krögare riktar kritik mot gymnasieutbildningen i media. Dessa kockar och krögare kanske tänker att det inte spelar någon stor roll att de uttalar viss kritik, men det tror vi att det gör.

 

När kända branschföreträdare klagar på att utbildningen underkänner man inte bara vårt arbete i skolan. Man kritiserar samtidigt de kollegor som varit handledare på elevernas arbetsplatsförlagda lärande (APL), där eleverna fått sin mesta yrkesträning under utbildningen. Och vad ska den 15-åring som tycker det är roligt att laga mat tänka om sin framtid när hen hör kändiskocken dissa RL-programmet?

 

Det är tufft att vara 15 år och vilja gå ett yrkesprogram när föräldrarna vill något annat och man saknar bra argument för att välja det program som verkar roligast. Hur ni i branschen talar om utbildningen och yrket är också grundläggande för yrkets status. Vi läser ibland att branschen kan anställa vem som helst som är glad, positiv och kommer i tid, men är det inte ännu bättre om de också har en grundläggande utbildning med sig? Vi kan förstå att ni har höga förväntningar på elever med yrkesexamen, det är bra och det har vi med! Vi möter en elevgrupp med stor spridning på förmåga och intresse, och vi utbildar dem mot en bred bransch med allt från arbete i livsmedelsbutiker till kökschef på fine dining-restauranger (för att ge två olika exempel).

 

Som rektor eller lärare gläds man med såväl den elev som mot alla odds faktiskt fått en fast tjänst på Hemköp, likväl som de elever som går direkt in i Juniorkocklandslaget!

 

Det vi önskar är att ni som företräder branschen istället för att kritisera utbildningen bidrar till att den blir ännu bättre! Välkomna eleverna till er, både under utbildningen och efter. Och säg för all del att för den som vill bli riktigt framgångsrik väntar ett livslångt lärande!

 

Om ni vill påverka utbildningen så ta emot elever på APL på er restaurang! För att bli handledare ska man gå Skolverkets webbaserade utbildning, det tar cirka 3-5 timmar att göra denna utmärkta och faktiskt prisbelönta[1] Skolverket erbjuder en webbaserad handledarutbildning för handledare som tar emot elever i arbetsplatsförlagt lärande. Syftet med utbildningen är att öka kvalitén i det arbetsplatsförlagda lärandet. Utbildningen vann pris för bästa E-learning i Swedish Learning Awards 2015. utbildning. Kontakta sedan närmsta restaurangskola och inled ett samarbete med oss i skolan. Förutom att vara handledare kan ni ta emot elever på studiebesök, vara med på ett undervisningspass eller gå med i skolans programråd där vi diskuterar utbildningsfrågor tillsammans.

 

Om vi gemensamt från skola och bransch kan uttala oss positivt om restaurang- och livsmedelsutbildningen så tror vi att det är ett steg för att få fler elever att söka utbildningen. Och kanske är det även ett steg att öka yrkets status?

 

Med förhoppning om ett fortsatt gott samarbete mellan bransch och skola!

 

Kersti Wittén, yrkeslärare på Sågbäcksgymnasiet

Anna Hoffsten, rektor på Stockholms hotell- och restaurangskola



[1] Skolverket erbjuder en webbaserad handledarutbildning för handledare som tar emot elever i arbetsplatsförlagt lärande. Syftet med utbildningen är att öka kvalitén i det arbetsplatsförlagda lärandet. Utbildningen vann pris för bästa E-learning i Swedish Learning Awards 2015.

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...