Annons

Skiddestinationerna laddar upp för dubblerad beläggning

zoom Idre Himmelfjäll
Idre Himmelfjäll
NYHETER. Med fullsatta anläggningar och lättade restriktioner har skiddestinationerna laddat upp inför årets sportlov.
– Det märks att folk är köpsugna, säger Louise Söderlund, vd på Isaberg Mountain and Resort.
Annons

Vintersäsongen är i full rullning på Sveriges alla skidanläggningar, snörika backar lockar årets sportlovs-besökare. På Idre Himmelfjäll har destinationen 99 procents beläggning under sportlovet, en siffra som har dubblerats jämfört med samma tid förra året. 

– Vi är en relativt ny anläggning som nu har utökat vår logi. Man märker att det finns ett stort intresse för de svenska fjällen, säger Torbjörn Wallin, vd Idre Himmelfjäll. 

Även destinationerna Hemavan Alpint och Isaberg Mountain and Resort har fyllts av skidsugna gäster.

– Det har varit jättefina sportlovsveckor, i år bokades det fullt tidigare än vanligt. Våra toppar är veckorna nio och tio, då har norrlandskusten och Nordnorge sportlov, säger Pontus Lindh, marknadschef på Hemavan Alpint. 

– Vi hade inte en enda dansk gäst förra året, nu står de för 60 procent av besökarna. Det märks att folk är köpsugna, vill ha miljöombyte och gärna stannar länge nu när gränserna har öppnat, säger Louise Söderlund, vd på Sveriges sydligaste skidanläggning Isaberg Mountain and Resort. 

Coronaviruset och smittspridning präglade början av vintersäsongen. Många i personalen blev sjuka och/eller delade boende med någon som var sjuk och sattes därför i karantän enligt rekommendation. Det påverkade personalbemanningen på skidanläggningarna, något som Isaberg Mountain and Resort löste med ständigt extrainsatt personal. 

– Vi har legat lite plus hela tiden. Under lovtider, som sportlov, hinner man inte parera och planera om. Vi har lagt in fler personer på schemat än vad som kanske behövs, för att möta upp eventuell sjukfrånvaro. Men nu har det mesta blåst över och det har lugnat sig, säger Louise Söderlund. 

Men det var inte bara sjukdomar som påverkade antalet personal i besättningen. Under rekryteringen av personal inför säsongen ställdes branschen inför en ny utmaning.

– Det största problemet har varit att rekrytera till vissa delar av yrkeskåren. Under corona har det skett en del förändringar inom branschen, pensionsavgångar och människor som bytt bransch, sedan har det inte fyllts på med ny personal på samma sätt som tidigare. Vissa tycker det har varit jobbigare idag än var det var för två år sedan, säger Torbjörn Wallin. 

Med årets rika snöläge, fullbokade skidanläggningar och släppta restriktioner har destinationerna valt att ha fortsätta med vissa rekommendationer och begränsningar. 

– Vi uppmuntrar våra gäster att förboka liftkort och utrustning online, dels för att undvika köbildning men också för att bidra till en bättre upplevelse för kunderna, säger Pontus Lindh. 

– Vi säljer max 2 000 skidpass varje dag för att begränsa antalet gäster på beläggningen, det gör att vi har bättre koll och gästerna vet att det inte blir helt fullt. Det gör också att kötiderna blir kortare vilket förbättrar kvaliteten på skidåkningen, säger Louise Söderlund. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...