Annons

Snabbspår för O’Learys internationella expansion

zoom O’Learys, grundare och affärsutvecklare Jonas Reinholdsson laddar för snabb expansion. Foto: Sanna Tedeborg
O’Learys, grundare och affärsutvecklare Jonas Reinholdsson laddar för snabb expansion. Foto: Sanna Tedeborg
NYHETER. O’Learys ökar takten och lanserar ett nytt upplägg för att få in fler internationella restauranger i kedjan. ”På några veckor ska de kunna bygga om sin restaurang”, säger O’Learys, grundare och affärsutvecklare Jonas Reinholdsson.
Annons

O’Learys laddar för en snabb internationell expansion med 400 fler sportbarer de närmaste 5-6 åren. Kedjan ska växa både genom att bygga nya sportbarer och ta över befintliga krogar som drivs under annat varumärke. Med hjälp av ett nytt snabbspår ska det bli möjligt för restauranger att snabbare bli den del av O’Learys och kapa investeringskostnaden.

– Den stora skillnaden är att vi inte siktar in oss så mycket på att konvertera restaurangerna med så stora ingrepp, säger O’Learys grundare och affärsutvecklare Jonas Reinholdsson.

Snabbombyggnaden innebär att inredningen och lokalerna ses över, skyltarna byts och menyerna uppdateras liksom ljud- och bildsystemet. Det betyder att tiden för konvertera en restaurang till O’Learys kortas. Tappet av intäkter blir mindre eftersom restaurangen inte behöver hålla stängt så länge i samband med ombyggnaden.

– Vi räknar med att det kommer att ta mellan två och sex veckor att bygga om en restaurang till O’Learys, säger Jonas Reinholdsson.

Det nya upplägget ska också minska risken för de restauranger som vill hoppa på tåget och bli franchisetagare i O’Learys.

– Inom 2,5 till 3 år ska du få tillbaka din investering. Tidigare har vi legat på i snitt fem år, säger han.

O’Learys diskuterar nu med ”ett par, tre” olika restauranger i Norden om snabbkonvertering. Planerna är att de ska öppna under O’Learys varumärke senast i början på juni, lagom till herrarnas fotbolls-EM drar igång.

Snabbspåret ska inom kort lanseras på bred front.

– Vi planerar för 20-25 nya enheter per år som konverteras och ytterligare lika många där vi startar från scratch och bygger en ny lokal, säger Jonas Reinholdsson.

Sportbarkedjan har idag runt 130 enheter, de flesta i Norden. Men det är främst i Europa och andra delar av världen som O’Learys räknar med att växa de kommande åren. Kedjan finns idag bland annat på ett 20-tal flygplatser, varav flera utanför Europa.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...