Annons

Snedvriden konkurrens – privat turistbyrå portas från Stockholms Hamnar

zoom Vid kryssningsterminalerna i Frihamnen och Stadsgården är det numer bara Visit Stockholm som får bedriva turistbyråverksamhet.
Vid kryssningsterminalerna i Frihamnen och Stadsgården är det numer bara Visit Stockholm som får bedriva turistbyråverksamhet.
NYHETER. Den privata turistbyrån Savor Media tillåts inte sälja biljetter till turistattraktioner vid Stockholms två största kryssningsterminaler. Turistbyrån anklagar Stockholms stad för konkurrensbegränsning, men Konkurrensverket har lagt ned ärendet.
Annons

 – Om fler turistbyråer fick sälja biljetter vid terminalen skulle kryssningsturisterna komma snabbare in till stan och spendera pengar, säger Birgitta Ossmyr, marknads- och försäljningschef på Savor Media.

Förra året anlände 500 000 kryssningsresenärer till Stockholm med de stora internationella kryssningsfartygen. De flesta shoppade, åt och besökte turistattraktioner under en dag. Men vid kryssningsterminalerna i Frihamnen och Stadsgården är det bara Visit Stockholm som får bedriva turistbyråverksamhet.

Anmälde till Konkurrensverket

Savor Media menar att det är en konkurrensbegränsning. I maj anmälde bolaget därför Visit Stockholm och Stockholms Hamnar till Konkurrensverket. 


– Jag har försökt få till möten, men de vill inte träffa oss och diskutera, säger Birgitta Ossmyr.


Förra året betalade Stockholms Hamnar Visit Stockholm 300 000 kronor för att ansvara för turistbyråverksamheten vid de två stora kryssningsterminalerna. Savor Media har fått nöja sig med att sälja biljetter vid andra kryssningsterminaler. I år har de fått polistillstånd för mobila turistbyråer utanför grindarna till Stadsgårds- och Frihamnsterminalerna. Även i den nuvarande Tallink Silja-terminalen, ägd av rederiet, har Savor en turistbyrå sedan ett par år. Men vid midsommar flyttar färjetrafiken till en ny terminal som Stockholms hamnar äger – och där får Savor inte längre driva turistbyrå. Åtminstone inte till en början.

– Det är en olycklig situation, vi borde alla samarbeta för att Stockholm som turiststad ska gynnas så mycket, säger Birgitta Ossmyr.

”Räcker med en turistbyrå”

Konkurrensverket har dock lagt ned klagomålet av prioriteringsskäl. Myndigheten har inte tagit ställning till om samarbetet mellan Visit Stockholm och Stockholms Hamnar som utesluter andra aktörer är konkurrensbegränsande. 


Varför släpps inte privatägda turistbyråer in vid de stora kryssningsterminalerna, Johan Castwall, vd på Stockholms Hamnar?


– Vi har valt att samarbeta med en annan del av Stockholms stad sedan många år. Vi jobbar alltid för att det ska bli bättre och det är bra att Savor Media vill bidra. Men vi behöver också ha kontroll och ordning och reda och tycker det räcker med en turistbyrå vid terminalerna.


När det gäller den nya Tallink Silja-terminalen är det enligt Castwall nu i uppstartsskedet som man valt att inte ha någon turistbyrå, men att med stor sannolikhet ges chans att öppna en längre fram.


– Men vi vill öppna terminalen först och se så allt fungerar med passagerarflödena. Allt är inte riktigt färdigbyggt.


Visit Stockholms vd Thomas Andersson menar att det är naturligt att stadens turistbyrå finns vid de viktigaste ankomstportarna till Stockholm, exempelvis kryssningsterminalerna.


Men varför inte släppa in fler turistbyråer om det leder till mindre köer för turisterna?


– Det kan verka som en enkel fråga, men det är det inte. I det här fallet är det markägarens beslut, vad som är det bästa för besökaren.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...