Annons

Spa lockar ny målgrupp till Lejondals slott

zoom Lejondals ledord för nya spa The Manor House Spa är tagna från engelskan “green, lush & elegant”. Precis som hela hotellet är det inspirerat av den engelska landsbygden.
Lejondals ledord för nya spa The Manor House Spa är tagna från engelskan “green, lush & elegant”. Precis som hela hotellet är det inspirerat av den engelska landsbygden.
NYHETER. Nyligen öppnade Lejondals Slott strax utanför Stockholm sitt nya spa, The Manor House Spa. En satsning för att utveckla upplevelsen på slottet – och för att locka en ny målgrupp.
Annons

Stockholm Meeting Selection tog över Lejondals slott i Bro strax norr om Stockholm, hösten 2022 och har sedan dess arbetat med att skapa en förstklassig destination med en engelsk touch.

– När vi tog över slottet fokuserade vi på konferenser och bröllop, men sen vi öppnade spat tidigare i oktober har vi också öppnat upp för privatpersoner, berättar Vanja Vilbern, kommersiell chef på Stockholm Meeting Selection.

The Manor House Spa – med engelsk twist

På Lejondals Slott och på området finns flera herrgårdsbyggnader och i ett av dem, som döpts till The Manor House, har man öppnat ett spa med relaxavdelning. Både namnet och inredningen är tydligt influerat av den engelska landsbygden.

– Det engelska temat går igen i allt, och vi brukar säga att vi vill skapa “a British experience in the Swedish countryside”. Vi har medvetet valt en inredning som ska leva över tid, och som inte är så trendkänsligt. Det här slottet och hela egendomen ska ju leva i många hundra år, förklarar Vanja Vilbern.

I spat finns en uppvärmd pool, bubbelbad, bastu och relaxavdelning. Inredningen går i gröna toner, med naturliga material och mycket växter och där känslan av att vara ute året om gör sig påmind. Och de stora fönstren vetter ut mot Lejondals sjö där man också kan kallbada.

Hur har responsen varit sedan ni öppnade spat?

– Responsen har varit fantastisk! För oss är The Manor House spa en möjlighet att utveckla gästernas upplevelse hos oss. De ska kunna bo bra, äta gourmetmat, vandra i naturen och kunna relaxa på spat och bara njuta. Lejondals Slott har ett fantastiskt läge och spat blir som slottets smycke – pricken över i:et.

Hur har det varit att lansera på väg in i en lågkonjunktur?

– Vi har inte märkt av någon lågkonjunktur, förvånansvärt nog. Jag tror att man idag är noga med vilka val man gör, och trots allt unnar sig att åka iväg och njuta. Vi är också en ny destination, så det finns ju alltid ett nyhetsvärde, men vårt team är duktiga på att skapa upplevelser som lockar, och nu breddar vi dessutom vår publik.

Vad har ni för planer framåt?

 – Vi är inget typiskt spa-hotell och erbjuder inte en massa behandlingar, utan satsar mer på de som vill komma bort och njuta i en vacker miljö. Spat gör att vi nu kan paketera olika erbjudanden bättre och med ytterligare inslag av välbefinnande. Vi kommer att fortsätta med olika temahelger med tex ginprovning, afternoon tea, julmarknad och liknande. Att också kunna erbjuda spaupplevelsen i dessa paket blir som ett mervärde, säger Vanja Vilbern.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...