Annons

Spat som gör succésiffror

zoom
NYHETER. Omsättningen för Selma Spa har ökat stort. Så lyckades de höja beläggningsgraden och tjäna mer på varje gäst. 
Annons

Selma Spa i Sunne har ökat omsättningen rejält, från 77,3 miljoner kronor 2014 till 93,3 miljoner kronor i fjol. Det är en ökning med 21 procent och enligt företagets vd, Anders Pertun, beror resultatet på en kombination av hårt arbete och tur.  

– Det är helt fantastiska siffror. De beror på höjda volymer och att vi lyckats sälja mer per gäst. Nu skördar vi frukterna av vårt målinriktade arbete. Samtidigt har vi haft tur då Hotell Selma Lagerlöf i Sunne har stängt, vilket gynnar oss på kort sikt.

Företagets beläggning har ökat från 41 procent 2014 till 53 procent 2015 och antalet gästnätter beräknas till cirka 65 000 under 2015. Men Anders Pertun påpekar att det är viktigt att inte bara se till logibiten, utan vad man säljer totalt.

– Det handlar om vad vi omsätter per rum, inklusive behandlingar, mat och dryck. Den siffran har gått från 1118 kronor 2014 till 1379 kronor 2015. Vi har lyckats bra med att erbjuda gäster behandlingar och sålt mer paket där det ingår mat.

Ny målsättning 

Företaget har en tuff målsättning för 2016: att höja omsättningen till 100 miljoner kronor. Och för att lyckas med det har man anställt ytterligare två säljare.

I år ska vi nå ut med vårt erbjudande på bred front och då krävs det att vi ökar våra säljinsatser. Nu har vi ett stort säljgäng, så det kommer att höras om oss. Det är mycket uppsökande verksamhet och vi är framgångsrika när vi ringer upp nya och befintliga kunder, säger Anders Pertun.

Förutom nyanställningarna har man satsat på att renovera stora delar av rummen samt att bygga om poolområdet. Nu byggs även nya konferensrum och en stor takterrass.

– Sammantaget är det den största satsningen vi har gjort de senaste 15 åren. Det här visar att vi har en ägare, Petter Stordalen, som tror på oss och är beredd att investera. Renoveringen är starkt kopplad till vårt arbete med gästnöjdhet och att få återköp, det är bästa sättet att sälja.

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

När Amet & Partners och italienska världsaktören La Bottega slår sina påsar ihop bildas en ny jätteaktör. AMEGA LAB har som mål att omdefiniera upplevelsen av bekvämligheter