Annons

Spökskog och personalfrågor i Skånes Djurpark

NYHETER. Rysmysigt är ledordet när Skånes djurpark förvandlas till spökskog.
Annons

Från och med den 7 oktober och fram till början av november satsar Skånes Djurpark på att erbjuda besökare det bästa från föregående höstsäsonger i ett nytt Halloween-koncept. Ytterligare möjligheter till övernattning i parken kommer finnas och två nya dinosaurier dyker upp. Glenn André Viste Bøe är vd för Skånes Djurpark.

– Skånes Djurpark ska vara något helt annat på hösten än vad som erbjuds i juli. Vi har tagit det bästa från föregående års Halloweenfirande – dag, såväl som kvällstid, och utvecklat till ett nytt koncept. De populära elementen från tidigare, som är både cosy och scary utgör årets höstfest i Spökskogen, säger han.

I samband med detta erbjuder ni fler möjligheter till övernattning i form av tältstugorna Wild Lodge och det nya boendet Shaun’s Wagons. Vad är anledningen till det?

– Beläggningsgraden på övernattningar har ökat med 50 procent sedan förra året, vi började med sju tält och nu har vi 32 boenden. Så, vi ser en stor efterfrågan på upplevelser i kombination med bekvämlighet. Vi gör mer med det vi har och vi gör det bra. Spökskogens aktiviteter pågår dagligen under helgerna samt under danska och svenska höstloven och många besökare vill stanna länge.

Berätta om sommarsäsongen hos er, hur var den? Hade ni många danska besök exempelvis?

– Danskarna stod för över 30 procent av besöken i jämförelse med innan pandemin då de stod för 15 procent. Vi har blivit mer kända i Danmark, så sakta men säkert hittar fler till oss. Skånes Djurpark befinner sig på en tillväxtresa med flera möjligheter att växa, men vi vill göra det i Sverige först. Vi ska vara den bästa familjedestinationen i Skåne och vi vill hjälpa hela Skåne att bli den bästa familjedestinationen i Sverige.

Hur ser utmaningarna ut? Besöksnäringen i stort har haft det tufft att hitta personal, gäller det även er?

– Inte just med att hitta personal. Det har blivit en av mina kärnfrågor och vi ser personalfrågan på ett lite annat sätt. När man i branschen letar efter personal med specifik kompetens och erfarenhet har vår strategi alltid varit att vi bygger kompetens i stället för att söka den.

Hur då?

– Vi investerar tid och kraft på mentorskap, många får sitt första jobb hos oss. Det går naturligtvis mycket tid åt att lära upp medarbetare och vi har ett stort ansvar som kanske livets första arbetsgivare. Vi måste visa skillnaden mellan att ha ett jobb i jämförelse med en fritidssysselsättning eller att gå i skolan. När vi anställer söker vi en viss inställning och attityd, det är också det som gör att vi får så mycket feedback om just vår personal. Jag började själv jobba i en nöjespark när jag var 15 år.

Vad ser du mest fram emot inför den kommande Spökskogen?

– Det blir en totalt kreativ oas som kommer involvera alla våra medarbetare – från djurskötare till tekniker. Jag är lika spänd som våra gäster på hur det hela blir. Många spökhistorier är baserade på riktiga händelser som skett i skogen, inte nödvändigtvis i vår skog, men många spökhistorier generellt har uppstått som följd av något som någon sett eller känt ute i skogen. Dessutom kommer en helt ny art hit – dinosaurieparken har fått tillökning och det uppmärksammas med rök och specialeffekter.

Läs även om Skåne djurparks toppsommar

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...