Annons

Spretigt campingår 2020

zoom Foto: CSR
Foto: CSR
NYHETER. Campingåret 2020 var ett spretigt år med stora variationer mellan olika anläggningar. De utländska gästernas frånvaro gav ett tapp på runt 23 procent, enligt SCR.
Annons

Osäkerheten var stor inför säsongen 2020 där ingen visste hur campingen skulle drabbas av coronapandemin. Men när Peter Jansson, tf vd för SCR Svensk Camping summerar campingåret 2020 säger han att det utifrån omständigheterna var ett ”helt okej år”.

– Vi hart inga färdiga siffror ännu, men tappet i beläggning kommer att landa runt 20-23 procent jämfört med 2019 och det får man säga är helt okej, säger Peter Jansson.

Campingåret präglades av stora variationer bland enskilda anläggningar, både över landet och i regionerna. Men ett par faktorer har påverkat överlag:

– De anläggningar som normalt sett har mycket utländska gäster påverkades förstås mer, och även de anläggningar som ligger i anslutning till festivaler, scener och evenemang ha också påverkats mer.

Under ett normalår står svenska gäster för 75 procent och utländska för 25 procent på campinganläggningarna. Tappet från utländska gäster vägdes inte upp helt av fler svenska.

Andra campingar med minskad beläggning var dem i anslutning till storstäderna, särskilt Stockholm och Göteborg. Naturnära anläggningar stod betydligt starkare under pandemiåret.

Svensk camping har de senaste åren visat på stark tillväxt som följd av ett ökat intresse för natur och friluftsliv bland svenskar. Peter Jansson tror att 2020 var ett ”hack i kurvan” och att den positiva utvecklingen kommer att fortsätta.

– Vi har inte satt någon prognos för 2021 ännu, men jag tror att det var ett tillfälligt tapp, och ser med stor tillförsikt inför 2021. Vi tror och hoppas på vaccinet, både i Sverige och utomlands, och på att campingarna står fortsatt väl rustade för att ta emot gäster på ett tryggt sätt.

Så vad tror du om campingåret 2021?

– Vi tror att det kan bli ett bra år och att många som blivit campare kommer att fortsätta att campa och att trenden att semestra hemma kommer att hålla i sig.

Philips MediaSuite  – Nu med Netflix och Chromecast built-in

Philips MediaSuite – Nu med Netflix och Chromecast built-in

Enkel för gästerna att använda och kostnadseffektiv för hotellen. Philips MediaSuite är marknadens mest kompletta TV för hotell och professionella verksamheter