Annons

Starkt bokningsläge för Skistar

zoom Foto: Skistar
Foto: Skistar
NYHETER. Skistar ökar omsättningen - ser stor efterfrågan i Sverige.
Annons

Coronapandemin fortsätter att prägla Skistars verksamhet under första kvartalet för verksamhetsåret 2020/21. Skistar redovisar en ökad försäljning under första kvartal (september till och med november) jämfört med samma period året innan.

Rörelseförlusten minskade där rörelseresultatet landade på -293 MSEK, vilket är 33 MSEK bättre än motsvarande period 2019.

”Skistar inför en rad försiktighets­åtgärder för att göra det tryggt och säkert för våra gäster och medarbetare. Vi känner oss väl förberedda tack vare den täta dialogen vi haft på våra skidorter med lokala och nationella aktörer inom såväl vården och räddningstjänsten som näringen genom destinationsbolagen och branschorganisationerna i Sverige och Norge”, skriver vd Stefan Sjöstrand i en kommentar.

Efterfrågan har under hösten varit stark både på boende och skipass, med ett bokningsläge som låg 10 procent över fjolåret den 20 oktober. Men tack vare hårdare restriktioner mellan Norge och Danmark samt Norge och Sverige har bokningsläget försvagats under jul- och nyårsveckorna.

Efterfrågan i Sverige är fortfarande hög där bokningarna ligger på 8 procent mer jämfört med föregående år, skriver Stefan Sjöstrand. En utmaning är bokningar från norska gäster med anledning av nuvarande karantänregler.

”Som en konsekvens av detta försvåras möjligheten för utländska gäster att besöka de norska skidorterna på kort sikt. Vi tappar därför kraftigt i bokningar i Norge och vårt totala bokningsläge för samtliga destinationer fram till och med 7 december ligger på ‑16 procent jämfört med föregående år”, skriver Stefan Sjöstrand.

Samtliga destinationer i Sverige och Norge öppnar under vecka 50 och 51.

 

Första kvartalet

*Nettoomsättningen för det första kvartalet ökade med 33 MSEK, 27 procent, till 154 MSEK (121) jämfört med föregående år.

*  Resultat före skatt för det första kvartalet förbättrades med 15 MSEK, 5 procent till -307 MSEK (-322) jämfört med föregående år.

*  Resultat efter skatt för det första kvartalet försämrades med 6 MSEK, 2 procent, till -251 MSEK (-245) jämfört med föregående år.

 

 

 

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...