Annons

Starkt evenemangsår för Göteborg och Got event

zoom Ed Sheerans båda konserter på Ullevi hade en turistandel på över 80 procent med turistekonomiska effekter på nästan 300 miljoner kronor. Foto: Zakary Walters/Got Event
Ed Sheerans båda konserter på Ullevi hade en turistandel på över 80 procent med turistekonomiska effekter på nästan 300 miljoner kronor. Foto: Zakary Walters/Got Event
NYHETER. 320 evenemang, drygt 1,5 miljoner besök och med en turistekonomisk omsättning på 1,1 miljarder kronor gav ett mycket bra evenemangsår för Got event 2018.
Annons

Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag Got Event låg bakom 320 evenemang och drog in intäkter på 176 miljoner kronor 2018. Sammantaget var arenaåret 2018 ett bra år för bolaget.

– Vi hade bra beläggning på alla arenor och våra medarbetare och  samarbetspartners har gjort ett fantastiskt jobb, säger Got Events vd Lotta Nibell.

Hur mycket spelade sommarvädret in?
– Det är klart att varma sommardagar är fantastiska men ofta köper besökarna sin biljett långt i förväg. Succén för våra storbildsvisningar av Sveriges VM-matcher i fotboll på Ullevi kan säkert till viss del förklaras av det fina vädret. De lockade över 50 000 besökare från hela Göteborg.

Vad betyder det för Göteborgs besöksnäring att ni drar fulla evenemang?
– Väldigt mycket, skulle jag säga. Speciellt vid de stora konserterna på Nordens största arena Ullevi. När över 80 procent av besökarna är turister och de spenderar nästan 2 500 kronor per person på boende, restaurangbesök och shopping så märks det tydligt i stan. Bara Ullevis konserter genererade över 650 miljoner kronor i turistekonomisk omsättning.

Vilka mål sätter ni upp – vad är ett perfekt evenemangsår för er?
– Vår ambition är att kunna erbjuda något för alla. Vi ägs av göteborgarna och vill vara mötesplatser där alla känner sig välkomna och får möjlighet att uppleva magiska ögonblick. Konkret så är vi väldigt beroende av vilka artister som turnerar och hur framgångsrika våra idrottsklubbar är.

Got Event är Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag och driver några av Sveriges mest älskade arenor: Bravida Arena, Frölundaborg, Gamla Ullevi, Lisebergshallen, Scandinavium, Ullevi, Valhallabadet, Valhalla IP, Wallenstamhallen och Valhalla Sporthallar. Starka varumärken som alla bidrar till att Göteborg upplevs som en attraktiv och spännande stad att bo i, att arbeta i och att besöka.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...