Annons

STF: ”Vi håller öppet för både gästernas och företagarnas skull”

zoom Foto: Gösta Fries, Åsa Näsman
Foto: Gösta Fries, Åsa Näsman
NYHETER. Uteblivna bokningar har påverkat Svenska Turistföreningens, STFs likviditet. Nu vädjar organisationen till medlemmar att bidra. Men målet är att fortsatt hålla öppet majoriteten av anläggningarna.
Annons

Svenska Turistföreningens, STFs högsta prioritet i coronakrisen är omsorgen om medlemmar, gäster, värdar och personal. Samtidigt kämpar den ideella organisationen med att rädda  verksamheten från att raderas ut.

– Det ser skit ut totalt sett, vi har haft mycket avbokningar, både i storstad och fjäll, och inför sommaren har vi inte den påbokning vi hade räknat med. Detta påverkar vår likviditet och vi kommer att behöva låna pengar, säger generalsekreterare Magnus Ling till Besöksliv.

STF har 250 boenden i Sverige, från norr till söder, som drivs av STF själva eller av franchisetagare. En av Stockholmsanläggningarna har redan tvingats stänga, och centralt vidtar man flera åtgärder för att hantera krisen.

– Vi behöver genomföra omfattande permitteringar och uppsägningar både på huvudkontoret och ute på våra anläggningar. Vi ser över och slår ihop funktioner för att hålla nere kostnader. Vi har också tvingats ställa in vårt årliga evenemang Kebnekaise Classic på grund av oro från omvärlden, det är jättetråkigt, säger Magnus Ling.

STFs anläggningar håller fortsatt öppet, och stödet har varit ”enormt” från organisationens medlemmar och anställda. Men man har även fått ta emot kritik, säger Magnus Ling.

– Vi har fått kritiska mejl från gäster och medlemmar som tycker att vi ska ta vårt ansvar och stänga.

Vad säger du till dem?

– Mitt svar är att vi tar vårt ansvar och att vi har öppet på ett ansvarsfullt sätt och samtidigt försöker rädda vår verksamhet.

Vad gör ni för att hantera krisen?

– Vi skär i alla kostnader stenhård. Sedan har vi precis gått ut till våra medlemmar och bett om finansiellt stöd och hoppas att de kan bidra. Vi har inte ändrat så mycket i våra avbokningsregler, vi försöker vara logiska och tänka på att även skydda entreprenören i detta läget.

Har ni fått in några pengar hittills?

– Vi har precis börjat.

 Vad säger de medlemmar som hört av sig?

– Det är mest positivt stöd, att vi ska kämpa på. Prinsessan Victoria har ringt och gett sitt stöd, det visar att vi är en viktig organisation för många svenskar, och att många är oroliga för att vi ska behöva stänga.

Vad är det värsta som kan hända?

– På det stora planet är det värsta som kan hända att myndigheterna fortsätter att uppmana till att stanna inne och bromsa allt. Du skapar enorma problem för näringslivet och Sverige, och bygger ett större problem än själva influensan. Det vi saknar från regeringens håll är en framtidsplan, och att man uppmuntrar företag och samhälle att hålla igång med ansvar.

– Vårt problem är inte att folk ska bli sjuka bland personal och gäster, det största hotet mot oss är gästernas oro som gör att de slutar boka, och de baserar sin oro på den information som kommuniceras.

vad händer nu?

– Vi slåss för vår överlevnad och bromsar allt vad vi kan, samtidigt som vi levererar till de gäster vi har. Vi har en lugnare period i maj, men försöker ladda om till sommaren och tror att den kan bli okej. Vi är otroligt försiktiga på våra boenden, men blir man riktigt orolig kan man alltid ta med sig ett tält.

Kommer fler anläggningar tvingas stänga?

– Vi ser över läget löpande, men sannolikt ja.

Vårt stöd till det lokala näringslivet i Stockholm

Vårt stöd till det lokala näringslivet i Stockholm

Coronapandemin slår hårt på Stockholms näringsliv. Därför vill Stockholm Vatten och Avfall erbjuda en möjlighet till snabbare ändringar i avfallsabonnemang och lättnader i betalningsvillkor