Annons

Stockholm Live catering skapar totalupplevelse på arenorna

zoom Anders Dahlbom, Executive Chef på Stockholm Live catering.
Anders Dahlbom, Executive Chef på Stockholm Live catering.
NYHETER. Stockholm Live catering har varit med och tagit fram ett nytt innovativt koncept på Avicii Arena – Premium Experience innefattar lounger, barer och fine dining-restaurang.
Annons

I de nya premiumytorna på Avicii Arena erbjuds gäster att ta del av kultur och sportupplevelser på sätt som tidigare inte funnits i Sverige. Med internationell inspiration har Stockholm Live catering, tillsammans med Stockholm Live, tagit fram olika alternativ för besökare som vill umgås, ta en drink eller äta en god middag i samband med sitt besök.

Premiumupplevelsen är en del av den omfattande omgörning av arenan som genomfördes under förra året och tanken är att gästerna ska kunna välja efter sällskapets behov.

Nya matkoncept på Avicii Arena

I cocktailbaren The 1989 erbjuds mat och dryck, här kan man mingla tillsammans med andra gäster innan man slår sig ner i så kallade ”premiumstolar”och kan ta del av kvällens evenemang med drinkservice. Clubhouse bar erbjuder drinkar och mingel och i loungen Clubhouse social finns smårätter, viner från vinkällaren samt cocktails.

Clubhouse dining är en komplett middagsupplevelse med plats för 36 personer från ett kök lett av den prisbelönta kocken Anders Dahlbom – som också är Executive Chef på Stockholm Live Catering.

– Tidigare kunde företag hyra en loge under exempelvis ett år, det alternativet finns fortfarande men nu finns möjligheten att skräddarsy sin upplevelse på ett helt annat sätt, säger han och fortsätter:

– Gränsen mellan att gå på konsert eller se ett sportevenemang och att gå ut och äta på stan har suddats ut. Mat, dryck, kulturupplevelse och den sociala samvaron flyter ihop och det är många som vill ha en total upplevelse med enkel tillgång till bra platser, barer och toaletter, säger Anders Dahlbom, Årets kock 1993 och som även gjort flertalet nobelmiddagar.

Inspirerat av Madison Square garden

Anders har jobbat i nära samarbete med Johan Mägi, ansvarig för premiumutbudet på Stockholm Lives samtliga arenor, kring det nya konceptet. Med Premium Experience hålls besökarna kvar inom området, menar Johan.

– Ja, man slipper känna en stress över att lämna en restaurang i tid för att hinna till konserten eller matchen. Med det här utbudet så utgår vi inte från att one size fits all utan man kan välja vad som passar bäst för tillfället.

Den här sortens utbud är nytt för Sverige. Har ni hämtat inspiration utomlands?

– Avicii arena är först ut med det här av alla Stockholm Lives arenor men vi kommer utveckla konceptet vidare, vi har tittat på andra ställen som exempelvis O2-arena i London och Madison square garden i New York för inspiration. Premium Experience håller en hög internationell klass vilket inte minst är viktigt för utländska besökare. Som exempel så var det 30 procent internationella konsertdeltagare på Taylor Swifts konsert.

Hur har intresset varit hittills?

– Väldigt stort och det har ofta varit slutsålt. Vi har ju en stor kundgrupp sedan tidigare och har marknadsfört Premiumutbudet i alla våra kanaler. Det här är en stor investering men den är långsiktig.

Vad har varit det roligaste med att utveckla premiumkonceptet och utbudet?

– Jag har varit med om att bygga om flygplatser och allt möjligt tidigare och det roligaste har alltid varit att gå från planer och idéer till att se platsen fyllas med människor. Att jag nu upplevt när folk kommit in i miljöerna vi skapat och man ser att de tycker att det är ”wow” är fantastiskt kul, säger han och fortsätter:

– Jag älskar den delen, hur man ser förväntningarna uppfylls och hur det liksom glittrar i ögonen på besökarna.

Raketrenoveringen – med fullt av gäster på hotellet

Raketrenoveringen – med fullt av gäster på hotellet

101 rum renoverade på mindre än ett kvartal - samtidigt som hotellet kryllade av gäster. Hur ror man ett sådant projekt i land? – Allt handlar om planering, säger Aram Mojarrad på Hotel Karlaplan i Stockholm.