Annons

Stockholmarna emot rivning vid Stureplan

zoom 52 procent är negativa till rivnings- och ombyggnadsplanerna enligt Sifo.
52 procent är negativa till rivnings- och ombyggnadsplanerna enligt Sifo.
NYHETER. En majoritet av stockholmarna är emot planerna på att bygga om Stureplan. Det visar en Sifoundersökning som utförts på uppdrag av Svenska Brasserier. ”Det är en väldigt tydlig signal till politikerna”, säger krögaren PG Nilsson som engagerat sig för att stoppa planerna.
Annons

På torsdag ska den ifrågasatta planen för Stureplan tas upp i Stadsbyggnadsnämnden i Stockholm.

Inför detta har Svenska Brasserier beställt en Sifoundersökning om stockholmarnas inställning till ombyggnadsplanerna.

Majoriteten är negativt inställda

Tre av fyra stockholmarna känner till ombyggnadsplanerna, enligt undersökningen. Bland dem är de en majoritet – 52 procent – som är negativa till rivnings- och ombyggnadsplanerna.

Ombyggnaden kommer att ta sju år och enligt planerna ska 50 000 kvadratmeter rivas. 72 procent av stockholmarna är negativa till den långa byggtiden och 66 procent till de omfattande rivningarna, enligt undersökningen.

– Det är ett kraftigt motstånd i hela Stockholm, säger PG Nilsson.

Avgörande för kommunvalet

Undersökningen visar också att debatten om Stureplan kan avgöra vilket parti man stockholmarna röstar på i kommunvalet. Varannan svarande vill inte rösta på ett parti som stöder ombyggnadsplanerna medan bara hälften så många kan tänka sig det.

Svenska Brasseriers grundare PG Nilsson är en förgrundsfigur i kampen mot de nuvarande ombyggnadsplanerna. Gruppen där restaurangerna Sturehof och Brillo ingår skulle påverkas om planerna sätts i verket och stora delar av Sturegallerian rivs.

Han är övertygad om att det inte blir ett ja till planerna i Stadsbyggnadsnämnden.

– De kommer inte bara att släppa igenom förslaget som det ser ut.

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

PMS-systemet VisBook har över 1 000 kunder inom besöksnäringen i Norden och växer snabbt, inte minst i Sverige där antalet nya kunder har mer än fördubblats under de senaste två åren. En av de nya kunderna är Åhus Seasid...