Annons

Stora möten gjorde rekordresultat för Svenska Mässan

zoom Mer nöje. Göteborgs nya landmärke satsar på evenemang det här året.
Mer nöje. Göteborgs nya landmärke satsar på evenemang det här året.
NYHETER. Besöksstatistiken för Svenska Mässan sköt i höjden förra året – en ökning med hela 26%. Bakgrunden är många stora mässor och nu satsar man stort inför framtiden. Enligt vd Carin Kindbom är det nya satsningar med nöjesevenemang som ska hämta hem siffrorna det här året.
Annons

Svenska Mässan gjorde ett strålande resultat förra året. Och de vill fortsätta att växa. Bakgrunden är ett späckat program innanför anläggningarnas väggar.

– Vi gick in 2015 med en riktigt stark portfölj när gäller mässor och såväl nationella som internationella möten, så vi har lyckats fint in på marknaden. Förutom kongresser och nya typer av affärer med större sällskap som vi inte har nått förut så är det flera kongresser och ett riktigt starkt mässprogram som gett oss det här resultatet, säger Svenska Mässans vd och koncernchef Carin Kindbom.

Större kapacitet att ta emot fler

Hon berättar vidare hur man arbetat extra mycket med internationell kommunikation i högre grad än förut, och fler återförsäljar-led för att nå de större mötena som kommer utomlands ifrån.

– Vi har också fått en kapacitetsökning av vår anläggning som gör att vi har möjlighet till att möta de här större anbuden och forcera affärer av den kapaciteten. Till exempel så kan vi nu svara dem som velat ha minst tusen rum i anslutning till möte, det är helt ny kategori för oss, säger Carin Kindbom.

Hon nämner industrimässor som Scanpack och Elfack som några av förra årets mest lyckade. Och hjärtat bankar lite extra för nischade mässor så som World of Coffee då 6100 baristor deltog samt nöjesparksmässan Euro Attractions Show med 7500 internationella delegater.

Finns det någon typ av segment inom mässa ni vill attrahera särskilt nu?

– Vi tittar hela tiden på den nya utvecklingen och följer samhällstrender. Våra mässor är i ständig förändring. En etablering som är extra konkurrenskraftig är hållbarhet. Sådana frågor är angelägna för alla branscher, säger Carin Kindbom.

Ett annat viktigt tema är hälsa, och där gör Svenska Mässan ett stort samarbete med kommande Göteborgsvarvet. Men det är inte bara utbudet som vidgas – även själva anläggningen ska få ytterligare två torn.

Hur stort kan ni växa, egentligen?

– Tittar man omkring oss så finns vissa begränsningar. Men vi tänker växa på bredden och på höjden. Hallarna kan växa uppåt också. Vi ser egentligen inte en brist på yta på lång sikt utan mer att vi vill förädla den i takt med kundernas behov.

Kan det komma att finnas helt nya verksamheter i framtiden, sådana som vi inte ännu sett under ert paraply, snarare än att ni expanderar i er befintliga portfölj?

– Både och. Vi kikar mycket på begreppet underhållning. Vi har börjat närma oss det i och med att vi lanserade The Theatre, en popup-teater och middag som går under höst och vår. Vi kan ta in 800-1200 gäster, senast uppträdde Peter Jöback och i april kommer Jersey Boys. Det gör att vi utvecklar mervärdet kring mötet, säger Carin Kindbom.

Ni har skapat många arbetstillfällen åt Göteborg. Vad har ni för relation till stadens andra aktörer?

– Alla bidrar till trafik in till staden av olika slag, och det gör ju att vi alla gynnas av detta. Det räcker med att titta tvärs över gatan på Liseberg, vi drar in folk båda två och där ger vi varandra och gästerna ett mervärde.

Finns det några konkreta siffermål för 2016?

– De ligger rent omsättnings- och besöksmässigt i paritet med 2015.

 

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

PMS-systemet VisBook har över 1 000 kunder inom besöksnäringen i Norden och växer snabbt, inte minst i Sverige där antalet nya kunder har mer än fördubblats under de senaste två åren. En av de nya kunderna är Åhus Seasid...