Annons

Storsatsning på anrika fjällhotellet – byggs ut för 120 miljoner

zoom Thommy Backner satsar stort för att locka långväga gäster till sitt fjällparadis. Foto: Gammelgården
Thommy Backner satsar stort för att locka långväga gäster till sitt fjällparadis. Foto: Gammelgården
NYHETER: Med timmerhus byggda på 1600-talet och traditionell våffelservering är Gammelgården Hotell & Restaurang i Sälen en äkta svensk fjällupplevelse. Ägaren Thommy Backner hoppas kunna locka utlandsgäster när han nu investerar 120 miljoner kronor och fördubblar kapaciteten.
Annons

Visionerna för Gammelgården Hotell & Restaurang har funnits länge, men nu ser de ut att snart kunna bli verklighet. Ägaren Thommy Backners plan är att utöka Gammelgården med flera nya hotellbyggnader, ny matsal, spaavdelning och möjlighet för konferensbokningar. Allt ska stå klart till vintersäsongen 2021.

— Vi har förvärvat mark precis intill befintliga Gammelgården så vi ska bygga ut där med 80 hotellrum till, med byggstart i sommar. Vi kommer behålla det genuina som är Gammelgården och inreda och designa allt så att den unika gårdskänslan vi har finns kvar, säger Thommy Backner.

Flygplatsen möjliggör expandering

En avgörande anledning till att timingen är rätt för att expandera är Sälens nya flygplats, Scandinavian Mountains Airport, som Thommy varit med och finansierat. Flygplatsen öppnar den 22 december i år – och Gammelgården ligger bara 18 minuter från gaten.

— Vår grundidé med flygplatsen är att hitta nya marknader. Den nordiska fjällmarknaden är ganska mättad, så för att kunna expandera måste vi satsa på internationella gäster, säger Thommy Backner.

Det är framförallt turister från Storbritannien, Belgien, Nederländerna och Luxemburg som förväntas lockas till Sälen, men även från Köpenhamn, Ålborg och Asien. Thommy berättar att det genomförts en marknadsundersökning runt om i Europa för att se vad gästerna efterfrågar.

”Genuin svensk upplevelse”

 — Det vi kunde se var att de utländska gästerna har alpint som en viktig reseanledning vilket var väntat, men i topp låg faktiskt hundspann. Varför då kan man fråga sig? Jo, för att det är unikt. Det kan du inte göra i London och jag har inte sett det i Alperna heller, säger Thommy och fortsätter:

— Vi vet att vi har en produkt som attraherar många utländska turister, en genuin svensk upplevelse. Det vi ska göra nu är att förädla vår produkt, lyfta fram den ännu mer och skapa fler unika reseanledningar runt Gammelgården. Det är nyckeln till att locka utlandsgäster.

Förutom utländska gäster spår Thommy att flygmöjligheten kommer innebära fler besök av svenska gäster mitt i veckan och över helgerna.

— Vår analys är att när man ska till fjällen med sin familj packar man bilen full och åker upp, men med flyget finns möjligheten att åka en gång till fast med en kompis. Dessa ”en gång till-resor” kommer alltså öka, och för att kunna hantera det måste hela destinationen Sälen bygga ut.

Lovande vintersäsong hägrar

Men innan allt som rör expansionen drar i gång har Thommy fokus på vintersäsongen som ligger framför. Beläggningen är hög och den tidiga öppningen av skidanläggningarna lovar gott.

— Så här mycket snö så tidigt på säsongen har vi nog aldrig haft förut, så det är riktigt bra marknadsföring för oss. Flyget är välbokat redan nu, man kan inte förvänta sig några jättevolymer första året. Men det är kul att det är i gång.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...