Annons

Storslaget hotell i Storklinten: ”Ska bli egen besöksanledning”

zoom Foro: Mats Engfors, Besök Boden
Foro: Mats Engfors, Besök Boden
NYHETER. Treehotel och Arctic Bath har satt Norrbotten och Lule älvdal på den internationella turistkartan. Nu satsar även den anrika skidanlägggningen Storklinten på att göra avtryck – med hjälp av nya backar och ett nytt, spektakulärt boende.
Annons

För drygt två veckor sedan öppnade det omtalade spahotellet Arctic Bath som har byggts på pontoner på Luleälven.

Samtidigt jobbar vd och tf hotellchef Peter Engström med utvecklingen av skidområdet Storklinten, mellan Boden och Harads, som han har drivit i 13 år.

I fjol firade skidanläggningen 50 år och nu planeras en stor utbyggnad.

– Vi ska bygga en ny lift och tre nya nedfarter. Dessutom ska vi nästan tiodubbla antalet bäddar, från 200 till 1800, genom att frigöra tomter som företag eller enskilda kan bygga stugor på, säger Peter Engström. Det finns flera mindre high end-anläggningar här i området, men det saknas en större hub som kan ta emot större grupper.

I dagsläget har Storklinten såväl enklare rum som lägenheter och stugor. I utvecklingsplanen finns även ett nytt hotell med ett 30-tal bäddar som ska ligga på toppen av backen.

– Jag har haft ett första möte med en arkitektfirma som ska titta på möjligheterna att göra något spektakulärt där. Här i området finns redan hotell på älven och i träden, men än är det ingen som har gjort något spektakulärt på en bergstopp.

– Vi vill bygga ett designhotell som sticker ut, har hög standard och blir en besöksanledning i sig.

Peter Engström driver även Boden Camping och även där planeras en stor utbyggnad.

– Vi försöker förhandla till oss ett nytt markområde som gör att vi kan expandera med ett 20-tal nya stugor och ett hundratal campingtomter.

Treehotel, Arctic Bath och Storklinten… Det händer mycket i besöksnäringen i området?

– Det finns i vårt DNA. Alla vill utveckla. Och de flesta har insett att det som är bra för mig är bra för dig, vilket gör att vi inte ser varandra som konkurrenter. Det som händer här skapar intresse för hela norra Sverige.

Arctic Bath har haft öppet drygt två veckor – hur har starten varit?

– Över förväntan. Vi var ganska stressade i början och undrade hur vi skulle få till allt, med all ny personal och teknik. Men gästerna är uteslutande superpositiva. De har kommit från Kina, Thailand, Singapore, Belgien, England men också Luleå, Boden och övriga närområdet.

– Vi har fullbokat hela februari. Första halvan av mars ser också bra ut, men sedan viker det av. Det är tydligt att det är vinter och kyla som lockar de utländska gästerna.

Ni letar fortfarande efter en ordinarie hotellchef?

– Ja, det arbetet pågår. Vi letar efter en driven och erfaren person som förstår konceptet och tankarna kring hållbarhet, välmående och det lokala. Det behöver inte vara en hotellmänniska, det viktigaste är att det är en person med hjärta för gästerna och deras upplevelser.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...