Annons

Stort ekonomiskt stöd för STF

zoom Jenny Engström, kommunikationsansvarig på STF, gläds åt det omedelbara gensvaret på STF:s vädjan om ekonomiskt stöd i sociala medier. Foto: Anette Andersson/STF
Jenny Engström, kommunikationsansvarig på STF, gläds åt det omedelbara gensvaret på STF:s vädjan om ekonomiskt stöd i sociala medier. Foto: Anette Andersson/STF
NYHETER. Inte ens en klassisk ideell förening som Svenska Turistföreningen, grundad 1885, har lämnats oberörd av krisen som coronaviruset orsakar. För drygt två veckor sedan gick de ut med en vädjan om ekonomiskt stöd i sociala medier. Gensvaret var omedelbart.
Annons

Det tog bara två dagar, sedan hade den negativa medlemsvärvningskurvan vänt. Kurvan, som före helgen visade minus 16 procent för medlemsrekryteringen online för mars månad, vände till plus 32 procent. Och genom sin vädjan fick STF in 467 000 kronor. I dag har insamlingsinitiativet genererat 3,2 miljoner kronor i rena gåvor, presentkortsköp för 1,1 miljoner kronor och 13 370 medlemmar.

– Det blev ett fantastiskt gensvar! Man blir själaglad över engagemanget, säger Jenny Engström, kommunikationsansvarig på STF. Jag tror att de var överraskade över att även STF kunde drabbas, att man haft en tro att STF alltid ska finnas. Vi har fått så många fina kommentarer från de som har stöttat och delat vår insamling. Många som nu blivit medlemmar är sådana som varit medlemmar tidigare och tänkt att ”nu är det dags för mig att stötta”.

STF agerade mycket snabbt eftersom behovet var akut.

– Vi hade tappat 40 miljoner i bokningsvärde genom avbokningar. Vårvintern, framför allt påsk, är ju för alla inom fjäll den viktigaste säsongen. Men även resten av våra boenden runt om i landet drabbades. På bara några dagar försvann så gott som alla bokningar.

STF stoppade de kostnader och projekt som gick att stoppa, de permitterade och varslade personal ­– och resonerade om hur de kunde ta hjälp av sina medlemmar. Det blev en uppdatering på Facebook och Instagram där de bad om en ekonomisk gåva och skrev att varenda krona räknades. Bidraget kunde swishas in. Inlägget kunde delas och sedan gick samma uppmaning i nyhetsbrev till befintliga medlemmar.

Det ekonomiska stödet innebär att STF kan ta ett mindre lån än befarat och de hoppas även att de anställda som varslats ska kunna komma tillbaka framöver.

Nu arbetar STF med att få besökare att förstå vikten av att boka om, inte boka av. Liksom att våga boka sommaren.

– Faktiskt så fick jag just uppgifter från vår bokningsavdelning att värdet på nya bokningar de senaste sex dagarna är större än värdet på avbokningarna. Det är ett trendbrott och en ljusglimt i det hela! Det handlar ju om att få folk att boka så att värdarna får en bra känsla, att folk vill komma och bo just hos dem i sommar när allt förhoppningsvis har vänt. Då kan de somna lite tryggare.

STF uppmanar nu sina anslutna boenden att samverka med andra i deras omgivningen, att skapa synlighet tillsammans och rikta kommunikationen till lokalbefolkningen. Men också att lägga ut massor av bilder och filmer för de som inte kan besöka just nu. Och på olika sätt skapa trygghet hos eventuella gäster, genom att ha generösa avbokningsregler, berätta hur verksamheten coronasäkras och berätta att rummen har egen ingång eller stor uteplats och liknande.

Från centralt håll hjälper STF sina anslutna boenden att hitta rätt i vad just de kan söka för bidrag och de påverkar även i frågor som framförallt rör de mindre företagen inom besöksnäringen.

– Låt oss nu hålla alla tummar och tår att det blir möjligt att ha en svemester i sommar. Radioprogrammet P4 Karlavagnen pratade om svemester och delade svenska restips i tre timmar och Anders Tegnell och politiker har pratat om vikten av att svemestra – och det är ju fantastiskt. Det kan ge företagen i besöksnäringen lite hopp.

STF:s boenden har hittills klarat sig undan konkurser.

– Vad vi vet är det bara ett boende hittills som tvingats stänga. Och det finns fortfarande en chans att de flesta kan klara sig och öppna senare och istället förlänga säsongen. Och hur många år har vi inte i branschen pratat om att försöka förlänga säsongen? Det kanske är nu det sker.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...