Annons

Story Hotels krokar arm med Hyatt

zoom Foto: Story Hotels
Foto: Story Hotels
NYHETER. Story Hotels med tre hotell i Stockholm och Malmö blir franchise till amerikanska hotellkedjan Hyatt. ”Gästen kommer att fortsätta att känna igen sig”, säger Story Hotels vd Staffan Åkerlind.
Annons

Hotellkedjan Hyatt har ingått franchiseavtal med Story Hotels under varumärket JDV Hotel, som är ett dotterbolag till Hyatt. Story Hotel blir ett tillskott till Hyatts oberoende samling varumärken i Europa.

Story Hotel Riddargatan och Story Hotel Signalfabriken i Stockholm, samt Story Hotel Studio Malmö behåller alla sina namn och koncept.

– Detta innebär att vi blir franchisetagare av Hyatts koncept, och från april kommer våra hotell att vara bokningsbara via Hyatts bokningssystem, säger Story Hotels vd Staffan Åkerlind.

Hur stärker samarbetet Story Hotels?
– Vi är glada över att få tillgång till Hyatts lojalitetsprogram, distributionsplattform och den kunskap de kan bistå med, operativt liksom kommersiellt.

Påverkas gästens upplevelse av Story?
– Gästen kommer att fortsätta att känna igen sig, våra koncept kommer att vara likadana, men vi kommer att lägga extra resurser på sådant som folk förknippar med Story, som konst, musik och smart teknik på hotellrummen.

Varför nu, är den en konsekvens av pandemin?
– Man skulle kunna tro det, men vi påbörjade diskussionerna om detta redan innan pandemin. Vi har tittat på olika typer av partnerskap eftersom vi är en liten kedja och ser vilka fördelar det innebär. På sikt betyder det större ekonomisk trygghet eftersom vi kan minska våra distributionskostnader, samt att vi som sagt får tillgång till Hyatts lojalitetsprogram.

Kommer ni att genomföra några andra förändringar i samband med att partnerskapet verkställs?
– Vi kommer att uppgradera teknik och IT på ett sätt som kommer att vara gästerna till gagn.

Hur har ni klarat er i pandemin?
– Det har varit som för alla andra, väldigt tufft. Men som vd är jag stolt över att vi inte har behövt varsla en enda medarbetare. Vi har sedan tidigare en slimmad organisation, och har hittills kunnat klara oss på de stöd som erbjudits.

– Situationen är fortfarande allvarlig, men det vi tröstar oss med är att vi i somras och i höstas kände att det finns en underliggande efterfrågan, så vi ser fram emot att vaccinet medför minskade restriktioner, säger Staffan Åkerlind.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...