Annons

Streetfood: Tävlingar i Helsingborg och nya matbåtar i Stockholm

zoom Streetfood i Helsingborg och Daniel Berlin.
Streetfood i Helsingborg och Daniel Berlin.
NYHETER. Mästerkocken Daniel Berlin leder juryn i Swedish Street Food Awards under H22 City Expo i Helsingborg och Stockholm planerar för foodboats längs kajerna.
Annons

Med foodtrucks blev utomhusätandet stort igen. Och under pandemin, när färre kunde eller ville trängas inomhus, blev trenden bara större. Nu kommer nästa steg. Stockholms stad är klar med en ny kajstrategi och öppnar nu upp för flera kommersiella aktörer – exempelvis krögare – på eller vid vatten. Den tyngre sjöfarten koncentreras till fyra större hamnar medan alla de övriga milen kaj ska fyllas med folkliv av olika slag, från båtpendling till restaurang och kafé.

Elin Karlsson är avdelningschef för Värdskap och platsutveckling på Visit Stockholm. Hon har suttit med i arbetsgruppen för kajprojektet.

– Det viktiga har varit insikten att det här inte bara är platser med fantastisk utsikt och där man kanske kan anlägga en bänk, utan att nu på riktigt upplåta plats för besöksnäringen att verka på, säger hon. Kajerna ska bli ett ställe att göra sin business och skapa arbetstillfällen på, de ska bli aktiverade platser för både boende och besökare.

Flytande restauranger i sommar

Stockholms finansborgarråd Anna König Jerlemyr sade nyligen i Dagens Nyheter att så kallade foodboats – flytande restauranger eller kaféer – ska kunna lägga till vid stadens kajer, men Elin Karlsson vill än så länge vidga aktivitetsbegreppet:

– Vad gäller just foodboats så är det en möjlighet, vi har tittat på andra länder hur det fungerar, men en del saker kring tillstånd och sådant utreds fortfarande. Förhoppningsvis kommer detta bli klart i juni och visst vore det fantastiskt om man kunde bada och äta i kombination redan i sommar.

– Men överhuvudtaget tror jag att mobiliteten blir det viktiga oavsett om det är båt eller vagn, fortsätter hon, och pekar på succén för padelbanan på pråm som låg vid olika kajer förra sommaren. Att kunna byta kaj för sin verksamhet är viktigt, att man som en foodtruck finns vid en specifik plats under en viss tid. Visst är en sådan idé som en uppvärmd bänk på en kaj vintertid superhärlig, men det skulle ju vara ännu härligare om där också fanns en varm choklad-vagn. Eller båt då. Det viktiga är att vi frigör yta att verka på, att staden ska kunna leva dygnet runt och året runt.

Nya lösningar för restaurangnäringen

Sextio mil söderut uppmärksammar man i sommar den växande utomhusmatscenen i Swedish Street Food Awards som avgöras på H22 City Expo i Helsingborg den 17-19 juni. Meningen är att besökare, privatpersoner och professionella mataktörer ska kunna gå på upptäcktsfärd bland både mat och koncept. Mästerkocken Daniel Berlin, med två Michelin-stjärnor för sin krog i Skåne-Tranås, är ansvarig för City Expons matkoncept och leder juryn i Swedish Street Food Awards. Han tycker att det är ett utmärkt utvecklingsverktyg för alla som arbetar med mat, från produktion till vad som ska ligga på tallriken. Och var någonstans.

– Den här tävlingen (som också blir ett Europamästerskap i höst, red:s anm.) är ett starkt tecken på att intresset för street food är stort, säger han. Utvecklingen har eskalerat på grund av Covid-19 och hela restaurangnäringen tvingas till att hitta nya kreativa lösningar. Detta har nog varit en ögonöppnare för många där nya vägar ju breddar verksamheten och skapar nya möjligheter, även efter pandemin. 

Vad är den viktigaste faktorn för utemat?

– Ofta tror jag att tiden är avgörande, exempelvis gällande luncher. Men över huvud taget avsätter vi inte samma tid för att inta sittande måltider idag. Och det främjar gatumaten eller de ”snabbare” alternativen. Att kunna vara flexibel med var man faktiskt äter är också en oerhört viktig faktor, säger Daniel Berlin.

Så får du mer tid över till dina gäster

Så får du mer tid över till dina gäster

Med Picasso Digital får hotell och konferensanläggningar digitala tjänster för bokning, incheckning och betalning så att du kan lägga mer fokus på det som är allra viktigast i verksamheten – nämligen dina gäster...