För ungefär ett år sedan inledde Stufvenäs Gästgiferi ett samarbete med den amerikanska tv-kanalen CBS och tävlingsprogrammet ”The Price is Right”. Lyckliga vinnare kan få resa ända till Sverige och bo på hotellet. Marcus Thell är vd på Stufvenäs Gästgiferi och berättar hur möjligheten uppstod.
– Jag blev kontaktad av produktionen. De behövde ett hotellpaket i Sverige som kändes typiskt svenskt, vad passar då bättre än ett helt gäng faluröda byggnader i Småland? Under förra säsongen var vi pris under flera program och vid två tillfällen vann deltagarna. Den första vinnaren var Robert, som besökte oss för någon vecka sedan med sin fru Anita.
Hur har reaktionerna varit hittills?
– Bara positivt och en hel del reaktioner i den lokala pressen samt bland våra branschkollegor som tycker det är kul och spännande.
Som marknadsföring, hur värdefullt har det här samarbetet varit för er?
– Det är klart att det är värdefullt, inte bara för oss som anläggning utan kanske snarare för Sverige och Småland som besöksmål. Kan vi bidra med att öka medvetenheten om Sverige internationellt så måste vi ta chansen. Sen är nog PR-värdet för oss större lokalt och nationellt. Nu skriver ju Besöksliv om det också. Sen är det extra kul för oss som arbetar på Stufvenäs att få se vår arbetsplats på amerikansk tv.
Och hur gick de med de första gästerna? Har fler amerikanska gäster hört av sig?
– Robert och Anita stannade nästan en vecka på hotellet och reste runt i vår del av landet. De gjorde utflykter till bland annat Malmö och Kalmar och lovade att fortsätta sprida ordet om hur fantastiskt vårt land är.
Vad händer framöver, fortsätter samarbetet?
– Ja, framåt så inväntar vi nästa bokning från nästa vinnare som ska besöka oss och vi har precis skrivit på ett nytt kontrakt för säsong 53 av programmet.