Rimmad lax med dillstuvad potatis och citron, krämiga gräddstuvade kantareller serverade med kokt potatis eller fiskgryta med saffran och aioli. Det är några exempel på husmanskost som kan beställas dagligen för blott 69 kronor per portion via Stygga Stina. Den nya restaurangtjänsten ägs av Thor-Leif Grändefors och Janne Jansson, en duo som sedan tidigare även äger Nya Hemtjänsten Syd AB.
– Som hemtjänst har vi haft lite olika leverantörer av mat till våra kunder genom åren, men flera av dem gick i konkurs, säger Thor-Leif Grändefors.
– Vi märkte också att det förekom bristande matlust hos en del av våra kunder vilket ledde till en hel del svinn. Efter pandemin hittade vi ingen ny samarbetspartner så då startade vi restaurangverksamhet själva i stället. Då ökade matlusten och svinnet sjönk. Grundidén är att det ska vara full transparens i vad vi gör, det ska vara bra mat och det ska vara billigt.
Smart teknik minskar matsvinnet
Maten kan beställas via Stygga Stinas hemsida. Namnet kommer från idén att sena avbokningar av mat inte ska resultera i pengarna tillbaka utan att måltiden skänks bort i form av en bjudmåltid till behövande. Matsvinnet är minimalt tack vare noggrann planering genom smart teknik, ett program som Grändefors kallar för ”systemet”.
– Tack vare förbokningar från våra kunder kan vi planera exakt hur mycket råvaror som behövs och inget går till spillo. ”Systemet” planerar för 90 dagar framåt och man kan lägga in sin nästa beställning när vi kommer och delar ut mat eller på hemsidan. ”Systemet” räknar också ut de bästa rutterna till våra kunder, hur mycket vi behöver handla och hur mycket vi kan sälja dagligen.
Hoppas att konceptet växer
Stygga Stina har varit i gång i ungefär en månad och responsen har varit positiv. Både från kunderna och kommunens inspektör som inte hittade något att anmärka på vid den obligatoriska inspektionen.
– Det var bara att starta verksamheten direkt. Vi har också ett kök i verksamhetens lokaler där vi kan göra mycket prepp. Men vi tillagar och delar ut i vagnen, där kan vem som helst komma och köpa prisvärd lunch. Jag har ordnat mitt system som en franchise och förklarar gärna mer för den som vill prova att göra något liknande. Vi skapar en helt ny grupp av kunder som vill äta gott och prisvärt, säger han och tillägger att han hoppas att fler välgörenhetsorganisationer hör av sig och nappar på hans erbjudande om att ta emot portioner som blir över.
– Ju mindre matsvinn man har desto lägre priser kan man hålla, men vi vill gärna donera det som ändå blir över om man inte kan komma och hämta det man beställt. I stället för att slänga vill vi gärna ge till behövande. Dessutom kan man gå in på hemsidan och köpa en bjudportion som någon annan sedan kan hämta ut i matvagnen. Jag vill gärna att det här konceptet växer, inte minst för att jag vill hjälpa andra och jag tycker det är hemskt att slänga god mat.