Annons

Sushikedjans expansion går enligt plan

zoom Foto: Sushi Yama
Foto: Sushi Yama
NYHETER. Sushi Yama planerar att öppna 20 nya enheter under 2021, varav en i Stockholm. ”Vi har lyckats behålla personalen tack vare vår expansion”, säger vd Sargon George.
Annons

Många lunchverksamheter i citylägen har varit hårt drabbade av att folk har jobbat hemma. Sushikedjan Sushi Yama med i dagsläget 50 butiker är inget undantag. Men vd Sargon George tror att de har klarat sig bättre än många andra tack vare den stora andelen take away-försäljning, samt att de hade hemkörning på plats redan innan pandemin bröt ut.

Sushikedjan är mitt i en stor expansionsfas och öppnade inte mindre än åtta enheter under 2020. I år planerar man att öppna ytterligare 20, varav en i Stockholm.

– Vi har lyckats behålla vår personal under pandemin, mycket på grund av vår expansion.

Hur har era expansionsplaner påverkats av pandemin?
– Vår expansionsplan är långsiktig och fortgår som planerat, självfallet med mindre justeringar kopplade till den nuvarande situationen.

Hur tror ni det ändrade kundbeteendet (att folk äter mer hemma till följd av distansarbete) kommer att hålla i sig även efter pandemin?

– Det är svårt att spekulera i, men jag är övertygad om att restaurangupplevelser är något vi alla saknar. Vi har byggt upp rutiner och ett beteende som förmodligen kommer att hålla i sig ett litet tag efter pandemin. Samtidigt så får vi ta lärdom av nuvarande situation och stå mer förberedd inför liknande scenarion.

Vad kan du säga om er expansionsstrategi, riktar ni in er på storstäder eller hela landet?

Vi riktar oss till hela landet och städer med 30 000 invånare eller fler, främst där vi inte redan finns etablerade. Sedan ifjol har vi byggt upp organisationen för detta och implementerat insikter i vår strategi som ligger till grund för expansionen och de lägen vi tittar på.

Vad har du för förväntningar på 2021, vad hoppas du på?

– Vi hoppas självfallet att pandemin får ett slut, samt att branschen tas väl om hand så att besöks- och restaurangnäringen kan återgå till en någorlunda normal tillvaro. Både företagare och personal i besöksnäringen är drabbade.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...