Annons

Svenska Brasserier skalar upp middagskasseförsäljning

zoom Foto: Svenska Brasserier
Foto: Svenska Brasserier
NYHETER. Restauranggruppen utökar distributionen av Sturehofs middagskasse: "Kan bli betydande intäkter på sikt", säger vd Niklas Johansson.
Annons

Färdigpreppade middagar i middagskassar säljs sedan länge på Stockholms Matmarknad, Sturehofs egen saluhall i Sturegallerian. Och för ett par månader sedan började den säljas via en egen webshop med leverans innanför tullarna i Stockholms innerstad.

Sedan coronautbrottet, då fler har valt att äta hemma istället för att gå på krogen, har man sett en rejäl försäljningsökning av Sturehofs middagskassar, enligt Svenska Brasseriers vd Niklas Johansson. Därför tar man nu steget att börja leverera utanför Stockholm, samt erbjuda en prenumerationstjänst av Sturehofs helg- och middagskassar.

– Vi märkte av ett jätteuppsving för middagskassarna i samband med corona, samtidigt som vi tappade i restaurangerna. Men vi tror att våra gäster även framåt kommer att vilja äta vår mat på olika sätt, – i restaurangen, i form av en preppad måltid i middagskasse, eller genom att köpa hem våra råvaror, och det kommer att förväntas av oss att vi kan leverera det som gästerna vill ha, säger Niklas Johansson.

Ni kommer att börja leverera till en mängd förorter till Stockholm som Täby, Nacka och Solna, vilken betydelse kan utvidgningen av denna tjänst få för er affär?

– En restaurang måste finnas i flera kanaler, och vi har hela infrastrukturen, så det känns självklart att vi ska finnas även i denna form.

Jo, men kommer det att bli en betydande intäktskälla jämfört med era andra, som restaurangerna?

– Vi tror att folk kommer att konsumera mat och dryck i flera kanaler framöver så det här kommer att bli en betydande del av intäkterna på sikt.

För att marknadsföra den nya tjänsten ska Stockholms Matmarknad ha tillfälliga pop-up-butiker i köpcentrum som Westfield Mall of Scandinavia, Täby Centrum och Nacka Forum, där middagskassarna ska finnas till försäljning.

Det finns en djungel av middagskassar och matkassar, vad skiljer Sturehofs från andra?

– Allt är lagat från grunden med de finaste råvarorna, av Sturehofs kockar, och vill du är det enkelt att säga att du har lagat maten själv (kanske med lite hjälp).

– Det finns matkassar för vardagssmaten, men vi vill ta positionen som en roligare och lyxigare produkt som kanske lämpar sig mer för slutet av veckan och helgen.

Vilken betydelse har varumärket Sturehof för lanseringen?

– Jättemycket. När vi säger att det är Sturehofs kockar som lagat middagen så fastnar det direkt. Alla vet var det är och vad det står för, och än så länge är vi en av få restauranger som gör detta, säger Niklas Johansson.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...