Annons

Svenskar väljer bort teknologi på krogen

zoom Bara en av tio svenskar tycker att restauranger borde införa mer digital teknologi.
Bara en av tio svenskar tycker att restauranger borde införa mer digital teknologi.
NYHETER. Strunta i surfplattan och säg nej till apparna. En ny undersökning visar att svenskarna inte vill ha för avancerad teknologi på krogen. 
Annons

I den allt mer digitaliserade världen anammar fler och fler restauranger digital teknologi. Men svenskarna är föga intresserade av att kunna beställa maten via appar. Enligt en ny Sifo-undersökning från bokningssajten Bookatable.se uppger endast en av tio att restauranger borde införa mer digital teknologi i restaurangupplevelsen.

Bara 14 procent av svenskarna vill använda en app eller surfplatta så att maten kommer fortare. En majoritet tycker istället att det är det personliga som är viktigt och att servicen ska skötas av servitörer. Bara nio procent föredrar att ha möjligheten att kunna skräddarsy sitt restaurangbesök genom att välja musik, belysning och temperaturnivå.

Världens första app-restaurang

Restaurangkedjan Pinchos kallar sig själva för världens första app-restaurang och hela deras grundidé bygger på digital teknik. Man bokar bord, beställer och betalar via en app.

– Eftersom vi använder digital teknik hela tiden under restaurangbesöket så är vi lite för det. Hela vår affärsidé bygger på att 100 procent av alla använder den digitala tekniken och 75 procent använder den för att betala. Och det är klart att Sifo har kommit fram det känns lite märkligt. Om man kollar på vår utveckling så har vi sedan 2015 ökat vår omsättning från 35 miljoner till nästan en halv miljard. Så vi talar nästan inte ens samma språk som Sifo. Så någonstans tror vi att gästerna tycker att det är ganska trivsamt med tekniken, säger ägare Fredrik Mattsson.

Varför tror ni att resultaten ser ut som de gör?

– Det är ju fantastiskt rolig och intressant siffra. Det är klart att ifall vi hade sett den utvecklingen hos oss hade vi nog inte funnits kvar. Som vi ser det går intresset rätt upp i taket. Vi öppnar nästan två restauranger i månaden nu.

Vill inte betala med mobilen

Det är istället priset som är viktigast vid restaurangbesöket. Bortsett från maten tycker 52 procent att priset är avgörande. Därefter menar en tredjedel att det är den personliga servicen som är av störst vikt.

Inte ens när det kommer till betalningen vill svenskarna använda digital teknologi. Kort är att föredra och bara tolv procent vill kunna använda mobila betalningstjänster. Svenskarna imponeras inte heller av kontaktlösa lojalitetskort som vissa restauranger i dag erbjuder sina gäster. Bara elva procent önskar att fler krogar inför sådana som betalningsmetod.

Något som svenskarna faktiskt tycker är viktigt är att få välja sittplats. En majoritet på 57 procent vill ha möjligheten att kunna välja var i restauranglokalen de ska sitta och när de ska få sin mat.

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Set. Start. Rent! Nexaros lösning för hotellbranschen sparar tid och pengar. Samtidigt som den befintliga personalen får stöttning i sitt dagliga arbete