Planen är att öppna flera butiker i centrala London och i övriga Storbritannien, med potential att bli en större marknad än Sverige. De två första kaféerna – på Kensington High Street, samt i Illford, – öppnar i början på december, respektive januari.
– Det är jättespännande, Storbritannien är en stor marknad med en väldigt fin öppning för vår position. Vår inriktning på ekologiskt kaffe och hälsosamt sortiment, vilket fungerar väldigt bra för oss, tror vi passar väldigt bra för den brittiska marknaden, säger Mats Hörnell, vice vd för Waynes Coffee.
Storbritannien är en betydligt större marknad än Sverige med fler konkurrenter. Hur ser ni på den utmaningen?
– Konkurrenter är alltid bra, men det är inget nytt för oss. Vi fokuserar på vår position, agerar på det vi kan påverka och gör det bästa vi kan där.
Ekologiskt kaffe är något som skiljer Waynes från flera andra aktörer på den brittiska marknaden, menar Mats Hörnell.
Men det finns väl flera andra kafékedjor i Storbritannien som serverar ekologiskt och kravmärkt kaffe. Vad kan Waynes tillföra?
– Vi säljer också på är att vi håller en väldigt hög kvalitet på kaffe, vilket vi inte tycker att våra största konkurrenter gör. Sedan har vi ett mer ekologiskt och mer hälsosamt produktsortiment på mackor och sallader.
Mats Hörnell tror också att det lokala produktionssystem som Waynes håller sig med – att smörgåsar och sallader tillverkas i butik och inte i ett centralkök kan vara en konkurrensfördel. Men det finns ytterligare en styrka hos Waynes som inte brittiska aktörer kan tävla med:
– Vi är svenska och det säljer vi mycket på. Svenskhet står för kvalitet, och det gillar Londonborna.
De två familjer som har gått in i partnerskap med Waynes har ett avtal som innefattar rättigheten att expandera i hela Storbritannien. Planen är att de ska driva de första kaféerna själva, men sedan lägga ut på franchise, som är den affärsmodell Waynes verkar efter på övriga marknader.
– Vi ser en potential på upp till hundra kaféer i Storbritannien.
Största kedjorna i Storbritannien är Starbucks Costa Coffee och Pret a Manger. Sedan finns en rad mellanstora kedjor med mellan 70 och 100 kaféer.
– Där tror vi att vi kan slå oss in ganska bra, säger Mats Hörnell.
Måste ni anpassa produkten eller konceptet till den brittiska marknaden?
– Vi gör en del lokala justeringar, men i Storbritannien blir det inte många. Konsumenterna är ganska lika de svenska.