Annons

Sveriges cyklande matfest ”Smaka på Kattegattleden” igång – igen

zoom Jonas Olsson, strateg på Visit Halland. Foto: Colorbox/Visit Halland.
Jonas Olsson, strateg på Visit Halland. Foto: Colorbox/Visit Halland.
NYHETER. Cykla, smaka och njut. Samtidigt. Ja, det är konceptet som för tredje året i rad ska locka mat- och cykelentusiaster till Södra Sverige. I år finns 40 cykelrundor med matstopp att välja på.
Annons

Vingårdar, hanterksbagerier, gårdsmejerier och sparrisodlingar är några av stoppen som finns längs med cykelrundorna – som sträcker sig från Helsingborg till Kungsbacka. Årets rundor har ett särskilt fokus: att lyfta närodlade, hållbara halländska och skånska råvaror.

– Många gäster från tidigare år vill komma tillbaka, och det är precis det vi vill, att ännu fler ska upptäcka och njuta av det lokala och närodlade, säger Annika Lindhe, som driver företaget Smakäventyr och arrangerar rundor i Falkenberg och Halmstad.

I år deltar 110 aktörer i det som blivit Sveriges största cyklande matfestival. Jonas Olsson, strateg på Visit Halland, berättar att evenemanget vuxit från 12 till 40 cykelrundor – bara de senaste två åren, och att flera turer under maj varit fullbokade sedan länge.

Evenemanget har vuxit rejält under de senaste två åren – vad beror det på, tror du?

–  Såklart har pandemin i grunden accelererat populariteten då intresset för naturen, cykling och aktiviteter på hemmaplan ökat, men i grunden erbjuder evenemanget också det besökare i allmänhet vill ha: färdigpaketerade och lättillgängliga totalupplevelser med mat och natur som huvudingredienser och som kan genomföras tillsammans med familj och vänner.

Kommer ni att fortsätta att satsa på den här typen av upplevelser även efter pandemin?

– Vi började 2018 och ser det som en långsiktig satsning mellan kommunerna längs leden och Region Halland/Ledhuvudmannen. Vi gör det här för att marknadsföra Kattegattleden som en internationell cykelled fylld av mat- och kulturupplevelser. Som en del i satsningen erbjuds också företagen längs leden att gå en utbildning där man lär sig att utveckla cykel-mat-konceptet som sedan marknadsförs under gemensam flagg. Hittills har ett 30-tal företagare genomgått utbildningen.

Maj är nästan helt fullbokat. Hur ser intresset ut för resten av sommaren?

– 2020 var så gott som samtliga turer fullbokade, vi ser samma trend för 2021, vi marknadsför även cykelrundorna under hela sommaren.

Vad ingår när man bokar en tur?

– Mat vid olika stopp och upplevelser ingår i varje paket, det är på bara att köpa ett paket och sätta sig på cykeln och uppleva!

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...