Annons

Sweden Hotels nye vd: ”Jag vill vara en Pia Sundhage på jobbet”

zoom Sweden Hotels ska vara som bästa fotbollslaget – det som alla vill vara med i, säger hotellekedjans nye vd Mats Rofors.
Sweden Hotels ska vara som bästa fotbollslaget – det som alla vill vara med i, säger hotellekedjans nye vd Mats Rofors.
KARRIÄR. Mats Rofors älskar det svenska – både husmanskost och namnet på sitt nya jobb: Sweden Hotels. Nu ska hotellkedjan bli som det bästa fotbollslaget – klubben alla vill vara med i.
Annons

Grattis till jobbet som vd för Sweden Hotels, hur känns det?

Väldigt spännande. Det var ett erbjudande jag inte kunde säga nej till. Dels för att Sweden Hotels är ett så intressant namn. Och som en äldre kollega sa, hotellkedjan är en oslipad diamant.

Du har varit restaurangdirektör på Gothia Towers i tio år, men vad kan du om hotelldrift?

– Jag har jobbat inom hotell- och restaurang i nästan 40 år. Hotell lärde jag mig när jag var med och byggde upp Provobis Hotels med familjen Lundström på 90-talet efter Sara& Resokonkurserna, ända fram till att Scandic köpte Provobis i början av 2000-talet.

Någon hotellprofil du inspirerats av?

– Jag jobbade nära Petter Ullberg i 20 år, han har lärt mig mycket och låtit mig ta ansvar.

Hamnade i du i branschen av en slump eller genom medvetet val?

– Medvetet. Jag älskade att laga mat när jag var liten, något jag har att tacka min mormor för. Hon kom från södra Östergötland där jag växte upp. Därför valde jag restaurangskolan i Linköping och sedan har min krokiga bana i branschen fortsatt.

Sweden Hotels är en lite anonym hotellkedja i dag – hur ska ni synas mer?

– Vi har 57 privatägda hotell som medlemmar. Men vi ska bli många fler. Målet är 250 stycken. Vi ska skapa bättre förutsättningar för hoteliererna som redan är medlemmar, men också bli mer attraktiva för dem som inte tillhör någon kedja.

Finns det så många hotell som inte är anslutna till en kedja?

– Många fler än du kan tro. Vi ska bli det bästa alternativet för privatägda hotell för hotellägare som vill bevara det unika och personliga med just sitt hotell och inte behöva anpassa sig efter stora kedjors krav på konceptualisering. Alla fotbollsspelare vill spela i det bästa laget – och så ska det bli med Sweden Hotels. Alla privata hotell ska vilja spela i vårt lag.

En massa viljestarka hotellentreprenörer som tycker och tänker, är du en bra diplomat?

– Det är det som är grejen. Vi ska inte lägga oss i för mycket, inte ”boxa in” entreprenörskapet. Vi ska skapa igenkänning genom varumärket, öka bokningsflödet och sänka inköpskostnader. Men våra hotelierer ska driva sina hotell efter sin egen passion.

Många konkurrenter som Nordic Choice och Best Western har flera varumärken för att stoppa in hotell i olika nischer. Inte riktigt er grej va?

– Nej, vi tror att hotellentreprenörerna känner sin egen marknad bäst, inte att man slår dem i huvudet med något amerikanskt hotellkoncept som de måste följa till punkt och pricka.

Vad är din styrka som chef?

– Att bygga ett lag – och att få tillhöra det laget.

Du gillar idrottsmetaforer. Om Sweden Hotels är ett fotbollslag, vem är du?

– Jag är den prestigelöse lagledaren, som Pia Sundhage. Jag är så gammal i gamet att jag lagt bort prestigen.

Vilken är din sämsta dag på jobbet?

– När ingen fråga eller utmaning rört sig en millimeter framåt och när jag inte fått någon feedback. Eller sitter ensam på kontoret i Göteborg hela dagen.

Ni är ju en slimmad organisation, är inte risken stor att du blir sittandes själv på kontoret?

– Du har helt rätt att vi är en liten och effektiv organisation, jag sitter i Göteborg och har kolleger i Småland och Stockholm. Men sitta och häcka på kontoret är dödfött. Jag ska vara ute och röra mig genom Sverige och träffa befintliga och potentiella medlemmar.

Vad var bäst under åren som restaurangdirektör på Gothia Towers?

– Jag var med under hela resan med utbyggnad av andra tornet och nybyggnaden av det tredje tornet och att, tillsammans med mina medarbetare göra Gothia Towers till en mötesplats med många nya restauranger. När jag slutade hade vi åtta stycken, samt bankett och hela mässverksamhetens F&B.

Ditt matintresse blev ditt jobb, men hur blir det med matlagningen när det inte ingår i arbetsuppgifterna?

–Min profession har blivit mitt fritidsintresse. Jag lagar mycket mat hemma. Min favorit är husmanskost, allra helst framdelskött. Så nu ska det snart vankas mustiga höstgrytor.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...