Annons

Texmex-kedja lyfter resultat med trendig taco

zoom Taco-tajm. Det går bra för franchisekedjan Taco Bar som öppnar två nya ställen inom kort.
Taco-tajm. Det går bra för franchisekedjan Taco Bar som öppnar två nya ställen inom kort.
NYHETER. Från fulmat till hipsterkäk. Tacon har fått ett rejält uppsving i Sverige på senare år. Men är det dags att säga tacohej nu? Tvärtom. Trenden håller i sig. ”På fredag öppnar vi vår sjunde restaurang för året”, säger Lars Callebro, vd för kedjan Taco Bar.
Annons

Grillade vetetortillas, mexikanska tunnbrödsrullar, gratinerade nachos och pink tacos. Den hårda, traditionella Santa Maria-tacon i all ära, Taco Bar har gått sin egen väg i jakten på nya gäster.

– Vi har något annat, något unikt, säger Lars Callebro, vd för Taco Bar-kedjan som har ökat från 81 miljoner till 125 miljoner kronor i omsättning mellan 2013-2015.

Öppnar nytt inom kort

Unikt var det ja – Taco Bar köper sina nachochips från York i Pennsylvania som görs på färsk majs istället för majsmjöl.

– Majsen kommer till vår fabrik där den mals mellan speciella lavastenar för att sedan gräddas och saltas enligt Taco Bars egen specifikation. Tortilla-brödet är från Familjen Rodriquez i Atlanta och Carlos i Mexiko gör vår guacamole. Vår pulled beef görs utanför Stockholm hos ett företag som sysslat med barbequetillverkning sedan mitten av 90-talet, säger Lars Callebro.

Han berättar vidare att kossorna är från antingen Uruguay, USA eller Australien och de sista 100 dagarna är de bara matade med spannmål för att få en speciell marmorering i köttet.

Formatet verkar passa det svenska kynnet, totalt finns över 30 enheter. Tillväxten håller i sig och bara i år har Taco Bar dragit igång sex nya enheter. 

– Den sjunde öppnar på fredag och nummer åtta i slutet av november. Vi öppnar restauranger när vi hittar rätt franchisetagare och rätt läge och planen är att hitta sådana även 2017. Vi har inte ett fastställt expansionsmål men vi vill växa och öppna fler ”Tacobarer” än vad som finns i dag, säger Lars Callebro.

Moderniserat taco-kedjan

Med honom vid vd-rodret har företaget genomgått något av en extreme makeover. Det handlar bland annat om en logotype, bredare meny, ny inredning samt öl- och vinrättigheter.

– Vi har tagit Taco Bar från vad det var 2008 till en modernare måltidsupplevelse. Vi gör de förändringar vi själva gillar men är absolut inte klara. Vi vill vara i ständig förändring.

 

Ser ni er som ett hipsteralternativ med mer autentisk mat i tacobranschen? 

– Taco Bar är vad som är på branschspråk kallas fast casual concept, vi ligger mellan fast food och casual dining som gör sin grej. Hos oss går man fram till kassan och beställer och betalar, men vi gör maten först när du beställt den och serverar sedan vid bordet. Det är ett segment som växt absolut mest i USA på senare tid, och som vi lär få se mer av både i Europa och Sverige. Mer tid för kärlek och råvaror men ändå en snabb service.

 

Recepten på Hotsåsen och Nacho De Luxen är desamma som 1983. Är recepten lika hemliga som julmustrecepten? 

– Ja, åtminstone när det gäller hotsåsen och kryddblandningen som finns i vår köttfärs- och bönblandning. Det är precis som med Coca Cola eller julmusten: topphemligt. 

 

Hur kommer det sig egentligen att svenskar älskar taco? 

– Vi gillar att sitta och äta och plocka, lite ”sharing” som ju är ett annorlunda sätt att äta måltid här i Sverige. Sen är förstås smaken omtyckt av svenskarna.

 

Har tacon gjort en klassresa de senaste åren, från fulmat till kreddig mat? 

– Det finns säkerligen plats för jättemånga olika typer av taco. Även därifrån den kommer så äts den ju på många olika sätt. Man kan fylla sin tortilla med i princip vad som helst och så blir det en taco. Men tex-mexköket har ju mycket mer än bara tacos, och det finns betydligt fler tex-mexrestauranger i till exempel Stockholm i dag än vad det gjorde för några år sedan, säger Lars Callebro.