Annons

Thomas Brühl digitaliserar besöksnäringen

zoom
"det digitala erbjudande är väl utvecklat när det gäller boende och transport – medan erbjudandet av aktiviteter är analogt", säger Thomas Brühl.
NYHETER. Efter sina år som vd på Visit Sweden är nu Thomas Brühl medgrundare och sitter i styrelsen för bland annat Visit North – ett nytt projekt som i allra högsta grad rör besöksnäringen. De ska göra aktiviteter över hela landet tillgängliga digitalt.
Annons

Det låter spännande, berätta!

– Ja, det digitala erbjudandet är väl utvecklat när det gäller boende och transport – medan erbjudandet av aktiviteter är analogt. Men nu ser vi att vissa metasökningsplatser, som Expedia och Booking, har börjat med en knapp för Experience.  

Så vad är problemet?

– Svensk besöksnäring har inte digitaliserat sitt erbjudande. Ofta är upplevelseraktörerna kanske fyra-fem anställda och har fullt upp med sina gäster och sin bokföring och det är krångligt att registrera sig och att prioritera.

Varför måste de vara med?

 – Alla bolag, det kan gälla kajak, vandring, cykling, takvandring, skoter, ridning, snöskor … Alla behöver komma ut där de potentiella besökarna finns. Och de är på nätet, hos inspirationssajter och bokningsjättar. Där är det viktig att våra företag blir digitalt tillgängliga och syns. Där blir det effektivt.

Och ni ska lösa det åt dem?

– Ja, vi har utvecklat en app och plattform som löser detta. En enskild företagare kan snabbt registrera sig med några enkla uppgifter och sen kan plattformen komplettera med den information som saknas. Det här systemet tillåter också att man skriver på svenska.

Kan man ha en enda registrering för flera olika aktiviteter?

– Ja, många bolag har inte en standardiserad produkt, och utbudet kanske är flytande. Och det ska man kunna ha – bara man har en standardprodukt med start- och sluttid samt pris.

Vad kommer det här betyda för företagen?

– De kommer få fler bokningar, ha mer tid för sina gäster, och få till en mer effektiv säljprocess. Och ha bättre beläggning.

Finns det inte en risk att det blir för högt tryck?

– Då blockar man själv. Man kan boka in dagar som om de vore upptagna för att man själv har något annat för sig. Det är inte värre än så. Det gör man också i appen.

Hur tjänar ni pengar på det här?

– Hela affärsmodellen kan jag inte avslöja, men en del är en abonnemangsavgift och så kan vi erbjuda tilläggstjänster. Vi vill att det ska vara billigt och enkelt för företagarna att komma ut i världen.

Hur känns det att sitta på den här stolen nu?

– Det är jättekul att vara i både techvärlden och i besöksnäringen – och att få vara med i en förändring. Någon gång kommer en lågkonjunktur, men just nu finns ett fönster vad gäller investeringar och tillväxt i marknaden, då det går att bygga detta.

Var i processen är projektet?

– Vi gör piloter med företag nu. Att bara arbeta i kammaren blir fel. Det är viktigt att utveckla appen tillsammans med de som ska använda den.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...