Annons

Tog hjälp av AI för att skapa ny burgare

zoom Foto: Burgaren är skapad i AI-verktyget Midjourney  Simon Wanler, vd för Bastard Burgers
Foto: Burgaren är skapad i AI-verktyget Midjourney Simon Wanler, vd för Bastard Burgers
NYHETER. Artificiell intelligens står bakom allt från recept till kampanjmaterial när Bastard Burgers lanserar sin nya signaturburgare.
Annons

I augusti presenterar Bastard Burgers en ny signaturburgare, den här gången med koreanska smaker. Liksom tidigare signaturburgare går den att beställa antingen med växtbaserat protein eller svenskt nötkött. Men vad gäller framtagandet av burgaren skilde sig den här processen från tidigare, förklarar Simon Wanler, vd.

Bollade recept med ChatGPT

– Vi kämpade med en burgare ganska länge och fick inte riktigt till det. Då dök det upp som en kul idé att vi borde testa AI. Så vi började bolla med ChatGPT och insåg vilken kraft det finns i det, berättar han och fortsätter:

– Till skillnad från att googla så blir det verkligen en dialog. Jag tittade på olika AI-tjänster och vi har valt ut en handfull som vi jobbar med i den här kampanjen.

AI klarade uppdraget

Vad gäller själva burgaren var det många parametrar att ta hänsyn till, bland annat smaktrender, prisbild och kökskapacitet.

– Men den lyckades komma fram till en burgare som uppfyllde alla kriterier, som är enkel men riktigt god. Så den klarade uppdraget, säger han och tillägger att samarbetet med AI kommer redovisas i kampanjen.

– Många pratar om AI men här kan vi visa hur vi konkret arbetat med det. Vi ska vara nästa generations streetfood och det händer mycket inom AI som gör det spännande att jobba med.

Kommer ni använda er av AI på fler sätt i framtiden?

– Jag tyckte det var spännande hur den väcker nya tankar och det är kul med ett bollplank som är helt ofärgat av våra preferenser. Det skulle inte förvåna mig om vi bollar även kommande burgare med AI. Det är så lätt att man fastnar i gamla hjulspår. Men däremot kommer det inte ersätta människor, vi älskar det hantverk och den fingertoppskänsla som våra smashburgare kräver, säger Simon Wanler.

Läs även om hur Bastard Burgers tänker om konkurrens och hur andra branscher arbetar med AI

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...