Nöjesparkskoncernen Parks & Resorts helårsrapport väntas inte förrän i mars, men redan nu kan Besöksliv berätta att Gröna Lunds besökssiffror inte nådde samma nivåer som 2017 års ”all time high”.
2017 bjöd på optimalt nöjesparksväder, många konserter och ett extra stort antal attraktioner, vilket gjorde att Gröna Lund slog besöksrekord. Sommarvärmen 2018 lockade inte riktigt lika många besökare.
– Anledningen är helt och hållet det varma vädret. När vår toppsäsong startade så landade den tropiska värmen över Stockholm (och resten av Sverige) och det påverkade besöksantalet under juli månad, säger Gröna Lunds vd Magnus Widell.
På helåret inklusive Mamma Mia the Party, Halloween och Julbord hade nöjesparken 1 675 255 (1 691 427) besökare. Under sommarsäsongen, vilket innebär april till september, redovisas 1 447 615 (1 494 781) besök.
Halloween däremot, gjorde ett rejält uppsving 2018 jämfört med året innan, som var premiärår. Då lockade läskigheterna 128 945 besökare, nära 42 000 fler än 2017 (87 162).
– Vi hade en ganska stark augusti och en starkare september som avslutade sommarsäsongen på ett bra sätt. Under hösten så hade vi ett väldigt bra Halloween och avslutade året med ett mycket bra bokat julbord, vilket sammanlagt summerade ett väldigt starkt 2018, säger Magnus Widell till Besöksliv.