Annons

Utökad satsning på Halloween

zoom Foto: Parks and Resorts
Foto: Parks and Resorts
NYHETER. I höst är halloween-firandet tillbaka på både Gröna Lund och Kolmården. Till sin hjälp rekryterar parkerna nu dubbelt så många tjänster för att ta igen det förlorade året i fjol, när de fick hålla stängt på grund av pandemin.
Annons

Det vimlar av onda väsen där ute – eller i alla fall av dem som vill jobba som sådana. Parks and Resorts, som äger Gröna Lund och Kolmården bland andra upplevelseparker, har hittills fått in kring 3 000 ansökningar till alla slags jobb vid sina båda halloweensatsningar. Av dem vill 550 jobba som just onda väsen.

– De flesta är ”snälla tjänster”, som vi själva kallar ”de vanliga” tjänsterna, men vi ökar också antalet aktörer både i parken och i spökhusen för att förhöja upplevelsen, säger Annika Troselius.

Totalt ska 400 bland totalt 900 anställda på Gröna Lund, och 100 av 450 anställda på Kolmården, sprida skräck när de öppnar igen efter sommaren i mitten av oktober.

–  Man måste gilla att agera, gå in i sin roll och bjuda på sig själv. Det gäller egentligen oavsett vilken typ av aktör man är, men om man ska vara ett ont väsen får man såklart tycka att det är roligt att skrämmas, säger Annika Troselius.

Och det gäller att skrämmas lagom mycket. Inte alla ska platsa som grymma zombies, utan det handlar också om att roa de något yngre besökarna i parkerna då man satsar på en bred målgrupp.

Halloweenfirandet är en tradition som redan funnits i tio år på Kolmården, medan Gröna Lund arrangerar det för fjärde gången. Under 2020 omöjliggjorde pandemirestriktionerna att hålla parkerna öppna, men i år är det möjligt igen.

– Oavsett om det gäller onda väsen eller alla andra följer vi rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten i hela parken. Självklart sätter vi alltid säkerheten för besökare och medarbetare först. Vi ser till att hålla en hög beredskap och följer noga hur smittan ter sig framöver, säger Annika Troselius.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...